Audi A3 je cool, kedysi by mohlo byt hothatch (recenzia)

Samuel Turanský

15.01.2024

Kto si nepamätá rok 1996, v ktorom Ingolstattská automobilka so 4 krúžkami predviedla revolučný model A3? Revolučný akiste nebol z pohľadu technológií a riešení, revolučný bol z pohľadu postupu prémiových automobiliek do nižších segmentov. Veď dovtedy nižšiu strednú triedu reprezentoval maximálne trojkový kompakt od BMW.

Audi A3 prešla niekoľkými vývojovými štádiami a v ponukách nájdete najnovšiu generáciu s poradovým číslom 4. Najnovšiu generáciu znova postavenú na rozšírenom podvozkovom systéme koncernu s najnovšími motormi z koncernovej palety. A tiež tu máme Audi A3 35 TSI s divným označením motora.

Čo hovorí to číslo v názve?

Už riekami pretieklo niekoľko hektolitrov vody, odkedy sa Audi rozhodlo označovať motory úplne inak. Chceli by ste mať na kufri 1,5 TSI, alebo 2,0 TSI? Máte smolu! Žiadne také. Budete mať nič nehovoriace číslo, čo má evokovať interval výkonu. 35TSI rozhodne neznamená 3,5-litrový motor, ale trochu štandardnejšiu pohonnú jednotku. Číslo v označení je čisto kvôli nástupu elektrických motorov a plug-in hybridov, aby sa dali ľahšie porovnať výkonové verzie. Na jednu stranu to vyzerá ako dobrý úmysel, na druhú stranu to už neraz spôsobilo veľké zamotávanie hláv.

Je jasné, že pod kapotou bieleho päťdverového vozidla, znova so zvláštnym označením Sportback, hovoriacom o päťdverovej karosérii hatchback, je 1,5-litrový štvorvalec. Výborné charakteristiky favorizujú nielen výkon, ale aj spotrebu. Veď ukazuje až 110 kW/150 k a v určitých režimoch dokáže vypnúť polovicu valcov. Zo štvorvalca môžete mať razom dvojvalec a všetko je ešte šialenejšie, lebo motor spolupracuje s mild hybridným systémom. Vidno nekompromisný prístup automobilky, alebo skôr koncernu, veď rovnaké pohonné jednotky majú aj koncernoví bratia s rovnakou platformou.

Výrobca do tabuliek stanovil kombinovanú spotrebu v meracom cykle WLTP na 5,6 litrov. Realita je trošku iná. Keď sa budete veľmi snažiť, tak viete spotrebu dostať niekde medzi 4,5 a 4,8 litra benzínu na 100 km. Pri bežnej jazde to bude skôr medzi 5 a 6 l. Až prichádza otázka, že či niekto vôbec potrebuje v Audi A3 Sportback naftový dvojliter. Veď benzínový štvorvalec sa skôr zahreje a skôr vydrží dlhšie aj pri krátkych jazdách. Ak si A3 Sportback s 1,5-litrovým štvorvalcom spojeným so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic vezmete na diaľnicu, tak dostanete odmenu v podobe čísla do 6,5 litra benzínu na 100 km. Úžasné, všakže! Ak si to nemyslíte, tak sa stále bavíme o aute zvládajúcom 100 km/h v priebehu 8,4 sekundy. A to sa vyplatí!

Biela mu sadne

Henry Ford kedysi povedal, že Model T môžete mať v akejkoľvek farbe, pokiaľ to je čierna. Audi má odtieňov rozhodne viac, ale pohľad do konfigurátora razí jasnú schému. Väčšina z farieb je prísne od bielej po čiernu s 50 odtieňmi sivej. A pritom biela autu sedí. A3 Sportback s bielou farbou a aj bez exteriérovej výbavy S-line dokáže zaujať možno aj vďaka sivým, hliníkovo vyzerajúcim lištám v prednom nárazníku, alebo aj vďaka mnoholúčovým zliatinovým diskom. Toto malé auto kričí, že je prémiové a že je niečo viac ako brat s logom Volkswagenu.

Päťdverová karoséria predvádza nielen dynamické črty, ale aj elegantné línie z bočného profilu. Aj zadná časť už je rafinovanejšie ako bývala kedysi. Na dosiahnutie cieľa rafinovanosti má dvojdielne svetlomety presahujúce až do kufrových dverí.

Zhodnotíme si to jednoznačne, Audi A3 s konfiguráciou ako na fotkách vyzerá výborne a ideálne sa hodí pred každý moderný dom, alebo na výjazd do podzemných garáží modernej bytovky.

Priestoru nie je málo

Od predstavenia prvej generácie Audi A3 ubehlo už 26 rokov a z kompaktného auta je stále väčší a väčší automobil. Aktuálne meria na dĺžku 4 343 milimetrov a z toho rázvoru prislúcha 2 636 milimetrov. Prečo je tento údaj dôležitý? Lebo hovorí o vnútornom priestore na zadných sedadlách. Deti vzadu odveziete s prehľadom, ak máte auto za študijné výsledky od rodičov, tak dokážete vzadu odviezť dvoch spolužiakov úplne spokojne, tretí bude trochu nadávať, lebo ho bude do zadku tlačiť pás kvôli užšiemu sedadlu a tvaru sedacej časti. No a kvôli tunelu medzi nohami. Veď Audi stále ponúka aj s pohonom všetkých 4 kolies Quattro. Síce nie tento kus, ale tunel ostáva rovnaký. Poďme čeliť pravde! V žiadnom inom aute z tejto triedy piaty pasažier nespieva oslavné ódy na priestorovú ponuku. Tu aspoň získa výduchy na zadnej časti prednej lakťovej opierky. Môže si ich privlastniť a držať tých dvoch pri okne ako rukojemníkov.

Ostrá jazda

O autách so štyrmi krúžkami na kapote sa hovorí, že sú extrémne nedotáčavé a že majú motor príliš ďaleko pred prednou nápravou na to, aby dokázali jazdiť celkom rozumne. Audi A3 Sportback môže byť trochu výnimkou. Veď aj táto verzia predvádza zaujímavú náturu snažiacu sa o parametre ostrých hatchbackov. Možno sa to úplne nedarí, lebo výkon je skôr priemerný, ale pred 20 rokmi bolo 110 kW/150 k zárukou výrazne dynamického vozenia. Teraz je hodnota už hlavne v strednej časti ponuky hodnôt zrýchlenia, aj keď pred 20 rokmi boli takéto hothatche na vrchole.

To ale neznamená, že v motor nemá žiadnu výbušnosť. Stačí si správne zvoliť radenie prevodovky a nastaviť Audi Drive Select do športového režimu. Pocitovo A3 Sportback ožije a predvedie, že dokáže aj ostrejšie manipulovanie s kormidlom. Cit vo volante hľadať nemusíte, platforma MQB už výlučne využíva elektrický posilňovač riadenia, ktorý nedokáže preniesť rovnaké sily nazad ako hydraulická starina.

Oplatí sa?

Pôvodná cena Audi A3 Sportback mohla byť niekde okolo 45 až 50 000 €. Veď výbava je celkom slušná. Teraz po pár rokoch a 35 000 km je toto auto sa 25 000 €. Za 3 roky mu z ceny padla takmer polovica, čo z neho robí fantastický deal! Nebudeme sa hrať, že je toto auto jedinečné, ale rozhodne dokáže zaujať. A pre koho je určené? Je určené pre človeka, čo ráno potrebuje vo väčšom meste odviezť deti do školy a presťahovať svoj život do zamestnania. Poobede robí opačnú vec a pritom chce mať pekné auto s rozumnou spotrebou a normálnymi jazdnými vlastnosťami. Alebo môže byť A3 ako druhé, či tretie auto v rodine. Audi A3 spĺňa každú z požiadaviek! Konfigurácia, čo vidíte na fotkách, je aj u nás v ponuke a ak ju s odstupom času nenájdete, určite si u nás viete vybrať z iných kusov Audi A3.