Audi A3 nie je najmenší model automobilky, ale aj tak bude kráčať v stopách toho najmenšieho. Audi A3 prevezme aj nový štýl terénneho vozidla a novú etapu života odštartuje s vylepšenou verziou, s faceliftom. Audi upravilo nielen to ako auto vyzerá, ale aj niektoré základné línie fungovania. Čo sa zmenilo a čo šokuje najviac?
Krátky návrat do histórie, Audi A3 tak ako vyzerá teraz, vošlo do predaja v roku 2020 a bojuje o priazeň zákazníkov segmentu C medzi prémiovými vozidlami. To sa nemení a nemení sa ani dvojica karosérií. Veď nová verzia Allstreet je len upravený hatchback. No a teraz zmeny.
Prvé, čo dizajnéri spravili hatchbacku nižšej strednej triedy Audi A3, je úprava tvarov. Predok auta získal pri omladzovacej kúre novú mriežku s tvarom šesťuholníka, ale odlišne tvarovanú. V mriežke už nie je tak výrazne vsadený znak automobilky, 4 kruhy, ale je, pre niektoré verzie, na plastovej časti nárazníka hore.
Audi pre svoj druhý najmenší model vybralo z police s dielmi maticové LED svetlá, schopné meniť svetelný podpis podľa požiadavky majiteľa. Možno viete uložiť aj ku rôznym kľúčom rôzny podpis, ale to by sme asi chceli veľa.
Každý facelift ukazuje iné disky a farby, Audi A3 tu nie je ničím výnimočné. Výnimočné je možno zadným nárazníkom. Pri navrhovaní jeho tvarov sa dizajnéri určite inšpirovali najšportovejšou verziou modelu označenou tradične RS3. Chceli by ste zvonku ešte niečo viac? Netreba, design bol zrelý už od začiatku predaja stále aktuálnej generácie modelu. Stačilo len zopár drobností na vdýchnutie nového života.
Miera šoku 20 percent
V interiéri sa stalo ešte menej udalostí ako v exteriéri. Stále je pred vodičom digitálny prístrojový štít Digital cockpit s uhlopriečkou 12,3 palca a v strede je stále ďalší displej s uhlopriečkou 10,1 palca na ovládanie informačno-zábavného systému. Audi nechalo aspoň základné ovládanie niektorých funkcií na tlačidlách. Schovanie všetkého do displeja síce pôsobí čistejšie pri tvorbe dizajnu, ale z bezpečnostného hľadiska to výhra nebude.
Lenže stále hovorím o tom, čo ostalo a nie o tom, čo sa zmenilo. Zmenili sa všetky poťahy a nahradili ich nové druhy látok a aj vzory. Ale zďaleka najväčšia prestavba vnútra je nový prepínač automatickej prevodovky. Doteraz malo Audi A3 malú páčku, odteraz budem mať prepínač ešte menší a tvarom podobný niektorým koncernovým elektrickým vozidlám.
Miera šoku 10 percent
Audi A3 zužitkovalo platformu MQB. Platforma je to, čo predurčuje aké motory bude vozidlo ponúkať. V Audi A3 sa ponuka zatiaľ zásadne nemení. Na spodnom stupienku rebríka agregátov bude mať Audi A3 verziu 35 TFSI. Vidíte správne, Audi stále označuje motory aj s F-kom. Volkswagen s tým vlastne ani nezačal. Základný motor bude s vypínaním valcov a výkonom 110 kW/150 k. Krútiaci moment bude 250 Nm a na predné kolesá bude smerovať cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku, alebo cez sedemstupňovú automatickú prevodovku za príplatok. Základ bude v znamení mild hybridu, ako káže doba.
Druhá možnosť s rovnakým výkonom a označením 35 TDI bude s dvojlitrovým štvorvalcom, ale spaľujúcim naftu. Vypínanie valcov nehrozí, ale výkon 110 kW/150 k, navlas rovnaký ako má benzínová A3, určite bude. Maximálny krútiaci moment je 360 Nm. Väčší dízel čakať netreba, možno prídu agregáty s vyššími výkonmi, ale určite príde plug-in hybrid. Mal by to už byť ten nový s väčšou batériou, ale prekvapiť za nechajme už o pár mesiacov. Pohonné jednotky ostávajú navlas rovnaké, alebo s úplne minimálnymi zmenami.
Miera šoku 0 percent
Ak si myslíte, že interiér sa príliš nezmenil, ste na veľkom omyle. Audi v A3 predstavilo novú schému platenia za vstavané funkcie. Máte jednozónovú klimatizáciu a chcete dvojzónovú? Nech sa páči, Audi má pre vás predplatné! Môžete ho platiť mesačne, trojmesačne, polročne, ročne, alebo na 3 roky. Alebo sa môžete odhodlať kúpiť si funkciu natrvalo! Funkciu, ktorú už auto má zabudovanú. A nie je to len o klíme, za mesačný paušál môžete mať napríklad, pri základných verziách, asistenta diaľkových svetiel. Takže si vlastne musíte platiť za lepšiu bezpečnosť! Síce tam nie sú paušály za vyhrievanie sedačiek, ale za zrkadlenie telefónov Audi tiež pýta eurá na mesačnej báze.
Audi A3 ukazuje cestu a možnosti do budúcna práve s rôznymi predplatným. Ale kto to vlastne chce? Chcú predplatné naozaj ľudia, alebo si ho žiadajú manažéri automobiliek? Veď boli automobilky, ktoré skúšali podobné fígle, ale trh ich s tým poslal do teplých krajín. A ďalšia otázka je, či im nie je hlúpo, že auta vážia viac, lebo majú funkcie, čo nie sú aktivované. Veď hardvér na dvezóny klimatizácie je, mení sa len softvérové nastavenie. A takisto majú autá zjavne kamery na snímanie protiidúcich vozidiel a automatického asistenta diaľkových svetiel. Audi očividne zišlo z cesty.
Miera šoku 200 percent a tlak v červenom poli
Audi A3 predstaví aj verziu Allstreet, verziu s terénnejším prevedením. Bude v triede konkurovať Fordu Focus Active, ale medzi prémiovými vozidlami nikto nič podobné neponúka. Prečo by aj, veď teréne vyššie Audi A3 by mohlo byť Audi Q3, nie?
No ale Audi A3 Allstreet prichádza aj napriek polemike. Bude mať o 3 cm zvýšenú svetlú výšku a komfortnejší podvozok. K tomu pridá aj výraznejšie plastové lemovanie a iné nárazníky. Sivá časť predného nárazníka v spodnej časti nie je ochrana motora, je to len jej imitácia. Aj napriek zvláštnemu súsledu pohnútok bude určite Audi A3 Allstreet žiadanou verziou.
Základná cena Audi A3 Sportback s faceliftom bude 35 650 €. Rovnaké zmeny dostane aj sedan, jeho cenovka bude vyššia o 800 €. Ale Allstreet je výhradne iba hatchback. Terénne prevedenie Audi A3 bude stáť 37 450 €. Hovorím o základe, príplatkami dokážete cenu vystreliť omnoho vyššie.
Zmeny Audi A3 vykročili na dobrú cestu a ponášajú sa na ostatné nové modely. Ale stále treba pamätať na fakt, že niektoré základné funkcie budú za mesačný príplatok. Kam to ďalej zájde? Budete si platiť za to, že chcete používať smerovky? Zato si už očividne veľa majiteľov Audi neobnovilo predplatné už zopár rokov!
Miera šoku už je jedno, panuje stále predchádzajúca hodnota
Ak chcete Audi A3, ktoré ešte nebude zasiahnuté platobnými príkazmi každý mesiac za vstavané funkcie, môžete si ho nájsť v našej ponuke! Okrem iného ho môžete kúpiť ako auto na splátky a získať výhodné financovanie.