Som fanúšikom BMW M3, je to podľa mňa vynikajúce auto, ktoré je aj vhodné na každý deň, aj má extrémny výkon na akúkoľvek šialenú ideu. Ale môže byť až trochu tvrdé a príliš nekompromisné. Pre tých, čo chcú výkon, ale chcú mať viac komfortu a zároveň chcú mať niečo viac jedinečné, lebo s M-trojakmi sa roztrhlo vrece, prichystalo BMW rovno tri nové samostatné modely, ale jeden z nich je ako z oka vypadnutý práve BMW M3. Pripravte sa na model Alpina B3 GT, ktorý je jednoducho dokonalý!
Alpina pripravila auto, s ktorým dokáže, v niektorých aspektoch, schovať do vrecka nielen M3, ale aj všetku ďalšiu konkurenciu. Čo je na Alpina B3 GT v prevedení sedan, ale aj kombi, prípadne na štvorkovom B4 GT zaujímavé?
Prístup k tomu ako vyzerá BMW Alpina B3 GT a BMW Alpina B4 GT je prísne stotožnený s tým ako vyzerajú ich základné modely. To znamená, že aj B3 GT bude relatívne umiernenou verziu modelu s klasickou maskou chladiča s dvomi ľadvinkami, ktoré vôbec nepripomínajú bobrie zuby. Čo to znamená v realite? Že jediným s bobrími zubami bude BMW Alpina B4 GT, ale to je vlastne jedno. Najviac zaujímavá je verzia B3 GT, lebo má práve štandardné tvarovanie, vôbec nie ako M3 Competition s iným tvarom. To by mohlo zaujať zákazníkov, ktorým sa viac páči bežnejšie prevedenie a požadujú nenápadnosť.
Zmeny prichádzajú v štandardnom tempe, ktorým pracuje Alpina. Môžeme na aute nájsť nové podnárazníky, rôzne aerodynamické doplnky, ale hlavne špecifické kolesá s charakteristickým tvarom a tiež absolútne nezameniteľné línie nálepiek na bokoch. Aj keď by som si sám na auto nálepky nedal, nie som Dominic Torreto z Rýchlo a zbesile, ale tieto nálepky sa mi pozdávajú a sú na autách odjakživa. Sú historickým odkazom, ktorý je pre autá s logom Alpina nutnosťou. S nimi majú charizmu dlhodobo.
Rozdiel od ostatných modelov Alpina bude, že všetky verzie GT budú mať malé plastíky na obtekanie vzduchu na prednom nárazníku a inak tvarovaný difúzor v zadnom nárazníku, ktorý dostane parťákov, nové koncovky výfuku v čiernej, aby ladili s celkom. Budú to štyri masívne rúry, žiadne imitácie, ale poctivé napojenia na výfukovú sústavu. Auto si môžete nechať nalakovať špecifickými Alpina odtieňmi, ktoré budú už štandardne modrá a zelená. Ale nezabudne sa ani na balík farieb BMW Individual. Výber by bol, môžete mať Alpinu B3 GT aj B4 GT presne podľa svojich predstáv a nezaniknete pred kanceláriou medzi ostatnými odtieňmi šedej. Alebo môžete mať aj šedú, proti gustu…
BMW M3 vo všetkých svojich verziách je zamerané výhradne na športové prevedenie a tomu je všetko podmienené, verzia od Alpiny prináša znova základ v štandardných BMW, ale tej najnovšej generácie s jedným výduchom pod displejom a s minimom tlačidiel. Základ je, úplne určite, vo verzii M, vidno to na skosenom volante.
Oproti základnej verzii tu badať rozdiely. Nápovedou môže byť napríklad logo Alpina na volante, prípadne označenie GT na opierkach hlavy. Viac toho hľadať nemusíte, maximálne si môžete zvoliť znova nejaké špeciálne farby sedačiek. Je to cool, ale zároveň je to stále nenápadné. Troška viac svetla do zmien možno prinášajú upravené pádla pod volantom, alebo ďalšie logo Alpina na karbónovej lište pred spolujazdcom. Karbón nie je jediná voľba, môžete mať aj drevo a stále máte vo všetkých troch karosériách Alpina B3 GT a B4 GT veľmi dobrý komfort.
Začneme znova tým BMW M3. Mohlo mať výkon buď základných 353 kW/480 k, alebo 375 kW/510 k. A to je málo. Alpina B3 GT aj B4 v prevedení GT bude mať pod dlhou prednou kapotou radový šesťvalec s objemom 3 litre, čo vôbec nie je prekvapenie. Prekvapenie ale môže byť, že výkon sa dostáva až na 390 kW/530 k. Áno, ak si spomínate na BMW M550i s osemvalcom, tak toto je presne jeho výkon. Agregát bude štandardne prepojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorú štandardne vyrába firma ZF.
Tu sa prekvapenia nekonajú a prekvapenia nie sú ani vo forme pohonu. Alpina B3 GT aj B4 GT má štandardne pohon všetkých 4 kolies. Dobre a teraz sa pozrime na stránku druhú. Modernizácia rovnaký výkon prináša aj modelu BMW M3 Competition, takže je vlastne jedno, ktorý si vyberiete, ale asi je všetkým jasné, že verzia od Alpiny bude naladená trochu komfortnejšie a nie je až tak kričiaca a rozhodne nie je až tak rozšírená.
Čo výkony a prepojenia znamenajú v reálnom svete sa snaží naznačiť hodnota zrýchlenia na 100 kilometrov za hodinu. Štandardný sedan B3 GT dokáže dosiahnuť métu už za 3,4 sekundy, čo je, oproti minulej verzii, jemné zlepšenie, ale kombi B3 GT Touring a päťdverové kupé B4 GT Gran Coupe potrebujú až 3,5 sekundy. Píšem slovíčko „až“, ale stále si myslím, že to je brutálny šprintérsky výsledok.
Aby sme mali všetky informácie po kope, štandardné BMW radu 4 Gran Coupe ani nemôže mať verziu M, ale trojka ju môže mať. Pre štvorku Gran Coupe je maximum M440i s výkonom 275 kW/374 k. No a M3 Competition, po modernizácii, s pohonom všetkých kolies xDrive zvláda stovku za 3,6 sekundy. Neviem ako sa to konštruktérom Alpina podarilo, ale ich prevedenie, s ich agregátom a ich naladením dokáže šprinty rýchlejšie, takže si zachováva kráľovský titul aj po ostatnom vylepšení M3. Alebo sa tomu hovorí, že papier znesie a tvorcovia brožúr a údajov pochádzajú z talianskych automobiliek, ktoré vedeli tiež sľúbiť, občas, viac ako sa dalo splniť.
A keď BMW M3 môže mať každý, vrátane prevedení s pohonom všetkých 4 kolies, prípadne Competition, Alpina je skôr exkluzívny tovar a napríklad u nás sa ani nepredáva. Nebude ho mať váš sused, teda s veľkou pravdepodobnosťou nie. V Nemecku bude stáť 101 700 €, za kombi priplatíte ďalších 2 200 € a B4 GT Gran Coupe, kde inú možnosť na výkonnú verziu nemáte, bude stáť 105 100 €, ako pre vás! Alebo ešte viac, ak si pridáte zopár prvkov príplatkovej výbavy. Príplatkovú výbavu rozhodne chcete, lebo chcete mať auto, ktoré by odzrkadľovalo váš imidž a nebolo by iba generickým čiernym, prípadne sivým vozidlom v plejáde ostatných rovnakých farieb. Plus do hry vstupujú aj klasické príplatky pri konfigurovaní nového BMW.
A ak chcete BMW M3, tak sa nejaké možno objaví aj u nás, pravidelne si pozrite našu ponuku vozidiel BMW.