Mini s piatimi dverami už nie je hnusné

Samuel Turanský

15.06.2024

Je to tak, minulá generácia Mini Cooperu s piatimi dverami, toho klasického hatchbacku, nepobrala od sudičiek veľa pôvabu. Je najškaredším Mini z minulej generácie modelov, z tej označenej písmenom F. Teraz prichádza nová generácia, ktorá je o niečo lepšia, dizajnovo. A má byť aj lepšia všetkým ostatným. Spoiler alert: V ponuke nebude žiadna elektrická verzia, všetko budú výlučne benzínové spaľovacie motory. Celá ponuka. Aspoň zatiaľ. O čom teda nový Mini Cooper s 5 dverami je?

Je o väčšom pôdoryse a nových tvaroch

Prvé, čo si všimnete, je, že Mini Cooper pokračuje evolučne v tom, čo predvádzala predchádzajúca 5-dverová verzia. A taktiež pokračuje v tom, čím začala trojdverová verzia Mini Cooper, v najnovšom prevedení. Takže tým by sme mohli skončiť, ale nie je to úplne tak. Päťdverové Mini tejto generácie je trochu ladnejšie pohľadu ako predchádzajúci model. Prečo je to tak? Je to možno kvôli predĺženiu o 5 cm na celkových 4 036 mm. A tiež to je aj kvôli tomu, že predná maska má iný tvar a nie je až taká agresívna ako napríklad v Coopri S s balíkom John Cooper Works v minulosti.

Automobilka Mini hovorí, že nový päťdverový Cooper je omnoho väčší ako trojdverový. To je celkom logické, keď by bol menší, tak by to bolo úplne postavené na hlavu. V každom prípade je nárast na rázvore 72 mm a celkový nárast dĺžky až 172 mm. Ak by ste z toho dedukovali, že sa zväčšil priestor pre batožinu, mali by ste smolu. Ale k tomu sa dostanem o chvíľku, možno práve teraz.

Je o vylepšenom vnútornom priestore, väčšom, aj menšom

Keď som začal tým batožinovým priestorom, tak ten sa zväčšil. Oproti trojdverovej verzii. Trojdverák má 210 litrov objemu a päťdverák má až 275 litrov objemu. Kam sa to ale hrabe na Škodu Fabia, ktorá má ešte väčší kufor v rovnakej triede, prípadne na Volskwagen Polo, ktorý, zhodou okolností, ponúka aj podobný výkon vo verzii GTI. Oproti minulému päťdveráku sa kufor zmenšil o 3 litre.

Ale ostatné charakteristiky sa asi zlepšili. Vraj sa zlepšil priestor pre nohy pasažierov vzadu, ale zlepšil sa aj životný priestor vpredu. Veď obaja cestujúci na predných sedadlách ukazujú, že sa vedia zmestiť už bez problému. Vlastne tak to bolo už v minulej generácii, táto v nastolenom tempe a trende pokračuje, len si sú bližšie, lakťová opierka dva lakte stále nedokáže spracovať.

Najväčšmi sa, oproti predchodcovi, nezmenili nové sedadlá bez možnosti nastavenia výšky hlavovej opierky, ale zmenili sa nové diely prístrojovej dosky. Pred vodičom už nie je takmer nič, všetko obstaráva masívny tanier v strednej časti. Funguje s Mini Operating System 9, čo značí bezdrôtové prepojenie Apple Carplay, ale aj Android Auto. Novinka taktiež odpáli aj možnosť nahrania kľúču od auta do mobilného telefónu a následného zdieľania s inými ľuďmi. Alebo s týmto kľúčom dokážete otvárať auto bez nutnosti fyzického kľúča vo vrecku. Ak sa priblížite bližšie ako 3 metre, tak zase rozsvietite tie svetielka, ktoré premietajú niečo na zem, aby to bolo zaujímavé.

Samotný centrálny displej má niekoľko zón. V strede je všetko a kompletne, na spodnej lište je vždy prepínanie rádia, telefónu, navigácie, prípadne iných funkcií, ktoré si tam zvolíte. No a na vrchu je zase rýchlosť. Rýchlosť môžete mať aj na head-up displeji vysúvanom z prístrojovej dosky. Nie je to head-up displej premietaný na sklo, čo niekoho môže sklamať, ale toto je lacnejšie riešenie a do konceptu Mini sa hodí o niečo viac.

Ak budete hľadať prepínanie prevodovky a štartovanie, tak to je v strede pod displejom na fyzických tlačidlách. Už keby toto je dotykové, tak si myslím, že Mini kompletne zošalelo a malo by ísť na kurz ergonomického riešenia ovládania.

Je o dvoch motoroch, zatiaľ

Mini Cooper s piatimi dverami bude mať v budúcnosti určite viac pohonných jednotiek, ale zatiaľ si musíme vystačiť s verziou Mini Cooper C s 1,5-litrovým trojvalcom a Mini Cooper S s dvojlitrom so štyrmi valcami.

Mini Cooper C predvádza výkon 115 kW/156 k a krútiaci moment 230 Newton metrov. Stovečka sa na digitálnom displeji dostaví za 8 sekúnd a stovečka kilometrov má z nádrže odčerpať 6,6 litra benzínu. Ak by ste chceli vedieť, tak objem nádrže má byť 44 litrov. Keď sa v Nemecku rozbehnete na maximum, tak sa vám ukáže digitálny displej 225 km/h. To rozhodne nie je málo! Motor je už štandardne spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a pohonom prednej nápravy, nič iné mať nemôžete ani pre výkonnejšiu verziu. A takisto je spoločným znakom aj emisná norma Euro 6e.

Výkonnejší braček, Mini Cooper S, bude mať z dvojlitra výkon 150 kW/204 k a krútiaci moment 300 Newton metrov znova putujúci cez sedemstupňovú automatickú prevodovku na predné kolesá. Tento ostrejší krpec ale stovku pokorí za 6,8 sekundy a spotreba má byť vyššia len o 0,2 litra. Ak máte radi tú nemeckú diaľnicu a skúšate maximum auta, tak Mini Cooper S vie dosiahnuť až 242 km/h.

Automobilka Mini určite ešte ponuku rozšíri. Je otázne ktorým smerom, ale ja by som tipoval nejaké mild hybridy, prípadne výkonné prevedenia s označením John Cooper Works.

Je o unikátnosti ponuky a vyjadrení individuality

Mini pre Cooper s piatimi dverami prichystalo štyri línie vizuálu, každý si môže vybrať to, čo chce. Ja by som určite skočil do línie John Cooper Works, ktorá definuje športovú dušu tohto malého automobilu. Veď o tom by Mini malo byť. Aj keď spočiatku, v päťdesiatych rokoch, bolo o ponúknutí najväčšieho priestoru na najmenšom pôdoryse, teraz je o individualite a športovosti. Preto si môžete zvoliť kľudne aj červenú strechu, čiernu strechu, pre niektoré verzie aj bielu strechu a mnoho ďalších doplnkov. Každé Mini môže byť unikátne, čo je asi cieľom automobilky celkovo.

Ak sa vám päťdverový kúsok páči, tak si ho už určite môžete konfigurovať na niektorých trhoch, u nás konfigurátor už je spustený aj na webe, ale u dílerov si svoje vozidlo špecifikovať môžete tiež.

Ak vás vozidlá Mini oslovili, ale nechcete úplne nový kus, tak si pozrite, čo majú v ponuke kolegovia u nás. Prípadne môžete pozrieť aj niektoré jednotkové BMW, ktoré majú väčšiu veľkosť, ale môžu mať rovnaké výkony a podvozkové časti.