Veľké auto od Dacie je späť! Bigster má obrovský kufor

Samuel Turanský

12.10.2024

Dacia mala doteraz ako najväčší model vozidlo označené menom Jogger. Ale to sa teraz mení. Novinkou bude vozidlo Bigster. Bude to veľký Duster, na ktorý všetci čakali, ktorý sa stane predajným trhákom a prinesie novinky, čo doteraz v ponuke výrobcu jednoducho absentovali. Novinky, čo boli príliš drahé pre bežné Dacie. Táto Dacia bežná nebude, bude veľká a bude mať aj nové pohony.

Cenu skúsim odhadnúť nakoniec, ale viem určite zaradenie. Dacia Bigster sa dostane do rovnakého segmentu v ktorom figuruje aj Renault Symbioz, či Hyundai Kona a Hyundai Tucson. Bude v segmente C, takže vlastne v nižšej strednej triede a medzi SUV. Čo zaujímavé prinesie nový model?

Nekompromisný vzhľad

Dacia modelom Duster stanovila určitú líniu, do ktorej sa snaží napasovať všetky nové modely a modernizácie. Novinka vtedy vychádzala z tvarov, čo odštartovali prevedenia Sandero a Sandero Stepway. Lenže Duster ukázal ešte futuristickejšie prevedenie a omnoho drsnejšie štýlové prvky. Bigster v tomto pokračuje a svet víta veľkým otvorom na prívod vzduchu v nárazníku a tradičnými Y segmentami v dennom svietení.

Tradičné Y sa nájdu aj vzadu na svetlách, aj na nich vidno inšpiráciu menším modelom Duster. Bigster je jednoducho väčší kolos s dĺžkou 4,57 metra, šírkou 1,81 metra a výškou 1,71 metra. Čísla ho pasujú na jasného lídra veľkosti automobilky. Veľký je aj rázvor osí kolies, to vidno už na prvý pohľad. Zaujímavým dizajnovým prvkom môže byť umiestnenie kľučky zadných dverí v ráme. Kým pre Duster to má zmysel a vozidlo vyzerá ako trojdverové, Bigster týmto ukazuje terénu príbuznosť s niekdajším Nissanom Pathfinder.

Vnútorný priestor bez kompromisov

Na automobilku veľké vonkajšie rozmery sa transformujú aj do veľkých priestoroch interiéri. Kdesi som zachytil, že pred kolenami zadných pasažierov má byť až 23 cm, čomu môžem len veriť. Priestorové pomery budú najštedrejšie zo všetkých vozidiel Dacie, lebo takto veľa miesta vzadu nemá ani Dacia Jogger, ktorá sa snaží byť tým veľkopriestorovým vozidlom so 7 sedadlami.

V Dacii Bigster môžeme čakať aj priestor na batožinu s objemom menšej jaskyne. Ak by sa zrútil strop polky Demänovskej ľadovej, tak by bol zrovna rovnako veľký ako v tomto aute. Základný objem má totiž 667 litrov a nemení sa ani ak máte použitie sústavy pohonu na LPG. Batožinový priestor sa ďalej dá v Dacii Bigster meniť sklápaním zadných operadiel a dokonca aj z kufra. Tie sú, podľa výbavy, delené v pomere 40/20/40 a každý segment je možné sklápať samostatne.

Ak sedia vzadu dvaja, tak si dokážu strednú časť sklopiť a mať z nej štandardnú lakťovú opierku. Okrem toho bude v interiéri ešte mnoho ďalších odkladacích priestorov, ale toto je najzásadnejší prelom. Ak chcete veľký priestor v Dacii, už vám absolútne nič nebráni a môžete mať aj veľmi pekné SUV.

Nové technológie, ktoré značka mať nemohla

Dacia implementovala technológie, ktoré doteraz boli mimo všetkých vozidiel. Čo to znamená v aute konkrétne? Znamená to, že Dacia Bigster bude mať napríklad veľkú, až masívnu panoramatickú strechu s dĺžkou až 120 cm. To nebude však jediná jej funkcia, presvetľovanie interiéru. Toto auto predvedie aj jej otváranie na dĺžku približne 35 cm. Doteraz panoramatická strecha v aute byť nemohla, ale otváracie okno už malo napríklad Sandero.

Ďalšou novinkou, ktorú avizoval volant s predprípravou na ďalšie tlačidlá bude použitie adaptívneho tempomatu. Doteraz vo vozidlách Dacia byť nemohol a rovnako autá nemohli mať napríklad ani 19 palcové zliatinové disky, či mnoho ďalších nových technológií, ktoré sú schopné posunúť vozidlo v segmente vyššie. Stále bude lacné, ale už ponúkne aj komfortné prvky a za ceny napríklad takého Ssangyong Korando. Ten síce môže byť lacnejší, ale technologicky bude na tom omnoho horšie.

Najnovšia generácia motorov

Dacia Bigster ukáže niektoré motory modelu Duster, ale má aj jednu pikošku.

TCe 140

Doteraz mal minulý Duster základnú pohonnú jednotku vo forme trojvalca s výkonom 74 kW/100 k. Not anymore! Bigster bude mať základnú pohonnú jednotku vo forme nového 1,2 litrového trojvalca, ktorý bude zastupovať aj výkonnejší štvorvalec, v minulej generácii Dusteru pôsobiaci s objemom 1332 cm³. Nová spaľovacia jednotka predvedie výkon 103 kW/140 k.

Malý motor s veľkou karosériou by mal dosahovať priemernú spotrebu 5,6 litra benzínu na 100 km a zároveň by sa mal dostať na hodnoty 129 gramov CO2 na kilometer. Ak by ste chceli byť viac eko, tak môžete zvoliť ďalšiu alternatívu v ponuke.

ECO-G 140

Bigster ECO-G bude využívať rovnaký 6 stupňový manuál a rovnaký mild hybridný motor ako TCe 140. Akurát bude doplnený o možnosť spaľovať LPG. K tomu mild hybridu som nič nepovedal, bude mať 48V a batériu s kapacitou 0,8 kWh. Bude spojený výhradne s prednými poháňanými kolesami, ale bude mať dve nádrže. Na benzín pripraví objem 50 litrov a na LPG 49 litrov.

LPG nádrž opäť bude umiestnená tam, kde by bolo normálne rezervné koleso, takže veľkosť batožinového priestoru nebude nijako kompromitovaná. Automobilka vyhlásila, že na plné naplnenie oboch nádrži dokáže toto auto prejsť až 1 450 km. Nečudo, že je Dacia európskym lídrom vo vozidlách so spaľovaním tohto plynu.

TCe 130 4×4

Ďalšou možnosťou využívajúcou rovnaký motor bude o niečo o zoslabený, pôvodný, model TCe 130 s výkonom 96 kW/130 k. Bude ale spojený s pohonom všetkých 4 kolies, ako jediný v ponuke. Bude mať aj niekoľko režimov pripájania, ale to už je všetko známe z predchádzajúcich modelov. Je fajn, že Dacia nezabudla ani na pohon všetkých štyroch kolies, niekomu sa môže hodiť, aj keď k nemu bol skôr vhodný 1,5 litrový naftový motor. Ten už v ponuke nebude.

HYBRID 155

Nech tie trojvalce vyzerajú ako úplne nové, absolútna novinka bude nový Hybrid. Oproti minulému HYBRID 140 narastie objem spaľovacieho motora na 1,8 litra čím sa zvýši jeho výkon zo 67 kW/91 koní na 79 kW/109 k. K tomu sa pridá štandardný elektrický motor s výkonom 36,8 kW/50 k a štartér generátor. Všetko bude manažovať multimódová automatická prevodovka. Tá ostane bez zmeny, budem mať dva stupne pre elektrický motor a štyri stupne pre spaľovací agregát a miesto spojok využije elektrické motory.

Celkový výkon systému má byť 114 kW/155 k a na stovku sa s ním relatívne veľký Bigster dostane za lepší čas. Dôležitejšie ale bude, že redukcia spotreby oproti predchádzajúcej generácii bude až 6% a vozidlo využije batériu s kapacitou 1,4 kWh. Bigster bude tráviť 80% času v mestskom prostredí využitím elektrickej energie a štarty budú výlučne pod taktovkou elektrického motora.

Ako odhadujem cenu?

Ceny nových áut si išli hore a môj odhad je, že oproti porovnateľnému Dusteru bude Bigster drahší o 2 000 až 3 000 €. To by mohlo jeho cenu stanoviť na minimálne 23 000 až 25 000 €, ale ak sa bavíme o hybridnom prevedení, tak to s najvyšším stupňom výbavy môže byť kľudne aj nad 30 000 €.

Nový Bigster zatiaľ v ponuke nemáme, ale určite u nás nájdete v ponuke mnoho rôznych Dacií. Medzi nimi bude nielen na Duster, ale aj Sandero, či iné modely. Prezrite si ich, naši špecialisti vám určite poradia pri kúpe a pomôžu nielen s financovaním, ale aj s poistením.