Tento Genesis GV80 je upravený ako terénne monštrum

Samuel Turanský

27.01.2025

Len nedávno sa skončila rally Dakar a víťazom sa stalo vozidlo postavené z Toyoty Hilux, alebo sa tak len tvárilo. Na podujatí, ktoré už nie v Dakare sa zúčastnili ale aj iné auta a ak by si sa chcel zúčastniť ty, tak si môžeš pozrieť trasu a vybrať sa týmto smerom. Automobilka Genesis ukázala, že vie pripraviť aj terénnejšie auto ako len luxusné SUV do centier miest a do nákupných zón. Genesis GV80 sa hodil do terénnej špecifikácie Desert Edition a slávny Jackie Ickx ho skúsil práve na známom podujatí zo série 5 pretekov.

Upravené SUV, či niečo viac?

Genesis GV80 je celkom zaujímavým vozidlom, ktoré dokáže fungovať ako rodinné a zároveň má dostatok výkonu. Ale v tomto prípade sa niečo zmenilo. Zmenilo sa toho dosť veľa. GV80 Desert Edition má iné 20-palcové disky, ktoré sú obuté do terénnych pneumatík so špecifikáciou All-Terrain. Aby to všetko fungovalo, musí byť vozidlo zvýšené a k slovu prichádza aj rozšírenie o 4 centimetre, preto aby sa do blatníkov tieto nové veľké disky s pneumatikami vopchali.

Ale to rozhodne nie je všetko, čo sa zmenilo. Genesis GV80 Desert Edition nekončí pri rozšírených blatníkoch a inej súprave diskov s pneumatikami. Na jazdu púšťou pridal výrobca aj strešný nosič, ktorý dokáže previezť čokoľvek od palivových kanistrov až po strešný stan. Veľkou zmenou má byť aj polep, ktorý na modrej karosérií využívať biele čiary. Skôr teda biele pásy a sú masívne, presne tak ako mal kedysi Jackie Ickx na prilbe. Ak by si nevedel kto to je, tak si pozri wikipediu. Je to bývalý pretekár, ktorý žal vavríny vo všetko, kde sadol. Myslím z motoristického hľadiska. Sedieť sa dá aj inde, všakže.

Automobilka potvrdila, že veľa zmien sa udialo aj v prípade podvozku, na ktorom je vidno najviac zvýšenie svetlej výšky. To je nutné, aby auto nezostalo okamžite na bruchu. Ale ďalšia otázka, ktorá prichádza je, ako to automobilka spravila. Nikto netuší, lebo to nikto neprezradil. Ale očakávam nejaké športové tlmiče, pružiny s väčším zdvihol a úpravu softvéru, ak je podvozok stále adaptívny.

Čo je vlastne Genesis?

Genesis je automobilka, ktorú vytvorila iná automobilka. Stáva sa to často a je to najmä z dôvodu, že niektorí výrobcovia nemajú na ružiach ustlané, ak sú predávať luxusné autá najmä v USA. S týmto princípom začala kedysi automobilka Toyota, kedy stvorila značku Lexus. Podobnú situáciu zažil aj Nissan s Infiniti a teraz sa rovnakým štýlom pridáva Hyundai s automobilkou Genesis. No, teraz, pár rokov to už je. Genesis je vlastne luxusná odnož, ktorá začínala ako obyčajný Hyundai Genesis, ako štandardné vozidlo automobilky, ktoré ale bolo úplne na vrchole. No a z toho vrcholu sa posunulo až do samostatnej značky.

V súčasnosti má automobilka niekoľko rôznych vozidiel. Má kvalitné sedany, mala športové kombi, ale má hlavne SUV, ktoré sú ťažiskovými modelmi v zámorskom svete. SUV vládnu v predajoch nielen tam, ale aj u nás. Čiže nie je prekvapením, že ich automobilka ponúka najviac.

Aký je pôvodný model GV80?

GV80 je vrcholom toho, čo automobilka ponúka medzi SUV. Je najväčším a zároveň najdrahším modelom s terénnymi ambíciami. Dokonca ho výrobca pripravil aj ako kupé. Čiže SUV kupé môžete mať aj v tejto forme. Vozidlo samotné a má na výber z dvoch agregátov. Ale pre prípad jazdy po púšti je asi vhodnejšie zvoliť 3,5-litrový motor s prepĺňaním. Tento motor ma výkon 280 kW/380 k a krútiaci moment 530 Newton metrov. To stačí na rozumné rozhýbanie vozidla s dĺžkou 4 940 mm. Rázvor osí kolies sa dostáva na 2 955 mm, čo z auta robí konkurenta BMW X5, prípadne Mercedesu GLE.

Ak chcete vedieť, čím je Genesis lepší od svojich konkurentov, medzi ktorých patrí aj Lexus RX, tak tým, že je absolútne jedinečný. Videli ste ho už niekde u nás na cestách? Nie. Asi preto, že u nás sa oficiálne nepredáva, ale stále existuje dovoz z USA, ktorý rieši aj tento problém. V USA sú autá bežnejšie a sú používané vo viacerých oblastiach. Určite si každý pamätá aj video, či skôr fotky z nehody, kedy Tiger Woods skončil pod zrázom v tomto aute a nič sa mu nestalo. Áno, vtedy mal Genesis GV80.

Vnútro auta, nielen toho, ktoré je Dakare Edition, ale aj toho bežného, dýcha luxusom, čo je celkom logické, keďže sa automobilka Genesis profiluje ako luxusná automobilka. Čo ale znamená, že je auto tak to veľké? Že vnútri bude aj dostatok priestoru a nielen vpredu pre predných pasažierov, ale aj pre tých zadných. Genesis spravil auto, čo je stále celkom jedinečné a nový výzor s masívnou, obrovskou, maskou chladiča vpredu a dvojpásovými svetlometmi na oboch stranách auta je neopozeraný a zdá sa, že vydrží aktuálny ešte dlho.

Vrátim sa ešte k údajom. Genesis GV80, v tomto prevedení, dokáže zvládnuť aj zaujímavé dynamické méty. Ale treba zvoliť aj správnu verziu, lebo v ponuke nie je len tá s pohonom všetkých štyroch kolies. V ponuke aj GV80 výlučne s pohonom zadnej nápravy. Ak si zvolíte správne a vyberiete si 5-miestny G V80 s motorom V6, tak sa na stovke ocitnete za 5,5 sekundy a maximálne viete ísť 240 km/h.

Tu asi jasne vidno, že pôvodné zameranie vozidla je úplne iné ako jazda cez púšť a cez dakarské prekážky. Toto auto chce jazdiť po cestách a chce byť komfortné, príjemné a zároveň dokonale vyzerajúce. A darí sa mu to? Darí. Genesis GV80 rozhodne vyzerá vynikajúco a určite dokáže pôsobiť ako plnohodnotná alternatíva zavedeným vozidlám, okupujúcim trh už dlhodobo. Aj keď to vyzerá, že by mohol konkurovať aj nemeckému triu, má na muške hlavne Lexus. A v USA aj Infiniti.

Len pre informáciu, základná cena, v Spojených štátoch amerických, pre prevedenie GV80 s motorom V6 je už od 74 300 amerických dolárov vrátane štvorkolky. V tejto výbave je v USA už aj tretí rad sedadiel. Najvyšší stupeň výbavy Prestige stojí 79 800 dolárov a priplatiť si môžete za metalickú farbu, čo je veľmi rozumných 650 dolárov a môžete si zvoliť jednu z troch farieb interiéru. Vnútri je klasický veľký širokouhlý displej, ale aj samostatná klimatizácia. Hyundai a Genesis toto dobre vedia. Vedia, že ľudia nie stále zvládajú skrývanie funkcií za dotykové plochy.

Ak sa vám toto auto páči, tak ho asi na Slovensku budete hľadať márne, ale môžete si pozrieť našu ponuku kompletne a ak by ste naozaj takéto auto chceli, kontaktujte našich maklérov, ktorí vám určite zvládnu pomôcť aj s zháňaním tohto monštra. Nebude také ako na Dakare, ale bude štandardné, bežné a oku lahodiace. Veď už sme zabezpečili klientovi aj RAM 1500 TRX! 

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.