Aj Ford Puma sa dal na elektrickú cestu, Gen-E je zelená ovca rodiny

Samuel Turanský

06.12.2024

Elektromobily sú síce na postupnom poklese predaja, ale niektoré automobilky sa zaviazali ku elektrickému portfóliu tak silno, že vytvárajú nové a nové elektrické autá stále. Takou automobilkou môže byť aj Ford, ktorý nedávno uzavrel fabriky vyrábajúce Explorer a Capri. To je ale zmätočná informácia, lebo tie fabriky zavrel VW. Obidva modely sú totiž postavené na platforme MEB koncernu Fau-Vé. Aj toto je možno dôvod, že Ford stále ide aj cestou vlastných elektrických áut a predstavil novinku nazvanú Puma Gen-E.

Nový model bude presne tým, čo si dokážete pod označením predstaviť. Bude malým elektrickým crossoverom vznikajúcim na základoch malého spaľovacieho crossoveru. To je celkom logické, keď je možnosť, prečo ju nevyužiť! Čo si teda máte zobrať z toho, že automobilka predstavila tento malý elektrický model?

Je to Voldemort bez tváre?

Tesla nemá tvár. Nemá žiadnu masku, ktorá by pripomínala bežné auta. Má hladkú jednoliatu plochu, čo sa rozhodne nedá povedať o Forde Puma Gen-E. Toto auto získalo vlastne rovnaký predok ako majú spaľovací bratia, ale pridáva k nemu úplne iný štít. Áno, automobilka volá túto prednú časť štítom, ktorý vytvára dojem, že toto auto je relatívne normálne.

Oproti obyčajnému spaľovaciemu prevedeniu nebolo treba veľa meniť. Ford Puma Gen-E je takmer rovnaká, akurát má tú zmenenú tvár, ale aj zmenený spojler na konci strechy, ktorý je aerodynamicky vhodnejší pre toto prevedenie. A aerodynamický vhodnejšie by mali byť aj zliatinové disky. Niektoré. Príplatkové 19-palcové sú totiž rovnaké ako príplatkové 19-palcové na štandardnom prevedení Fordu Puma.

Vnútri nič, vnútro v poriadku, alebo nie?

Pes nič, pes tu, pes v poriadku! Vnútro nič, vnútro tu, vnútro v poriadku! Akurát že nie. Ani vnútro nie je úplne rovnaké ako je pri spaľovacích verziách. Základnou odlišnosťou môže byť vlastne väčší batožinový priestor, ktorý sa dostáva na masívnu hodnotu až 523 litrov pri nakladaní po vrch zadných sedadiel. Ak naložiť až po strechu tak máte 574 litrov a ak budete mať iba dve miesta, tak až 1 280 litrov. Základná hodnota je približne o 60 litrov väčšia ako má spaľovacia verzia kvôli tomu, že umývadlo pod podlahou má omnoho väčšiu plochu. Ako je to možné? Myslím si, že to môže byť tým, že pod kufrom už nič nemusí byť. Nie je tam tlmič výfuku, nie je tam výfuk samotný, nie je tam nič, čo by potrebovala spaľovací auto, takže tam môže byť viac miesta.

Druhou azda ešte výraznejšou zmenou je zmena stredového tunela, ktorý dostal úplne nový priestor na nabíjačku mobilných telefónov. Interiér ale ostáva takmer rovnaký a v ponuke budú dva stupne výbavy. Jeden sa bude volať Ford Puma Gen-E a už ten bude mať 17-palcové zliatinové disky a napríklad aj Gigabox, čo je vlastne ten kufrový vandlík. Ten nemá 40 litrov ako pri spaľovacích motoroch, ale až 145 litrov. V základnej výbave bude aj 12,8-palcový digitálny displej pred vodičom a 12-palcový dotykový systém so Sync 4 infotainmentom.

Ford Puma Gen-E s výbavou Premium pridá naviac 18-palcové zliatinové disky, elektricky sklopné zrkadlá so svetielkami do blata, ale aj Bang and Olufsen zvukový systém s doplnkovým označením Premium. Toto auto budete môcť otvárať bez dotyku, ale iba kufor. Dôležitou formou vylepšenia budú dynamické maticové LED predné svetlá s protioslňujúcim efektom diaľkových svetiel.

Motor dáva priestor kufru

Keďže pod autom nič nie je, tak box pod podlahou batožinového priestoru môže byť väčší, ale celkový objem batožinového priestoru sa dokáže zväčšiť ešte o ďalších 43 litrov vďaka novému priestoru pod prednou kapotou. Batožinový priestor vpredu bude môcť prijať nielen káble, ale aj nejaké náradie. Napríklad keby potrebujete vymeniť olejový filter. To bol len vtip, olejový filter toto auto jednoducho nemá, alebo sa aspoň nevymieňa štandardne. Takisto nepotrebujete ani náhradné diely vo forme prídavného rozvodového remeňa, ako sa to kedysi pri Škodovkách nosilo. Pri tých s označených 105 a 120, ale aj starších.

Dôležité je ale, že motor bude mať výkon 123,5 kW /168 k a krútiaci moment 290 Newton metrov. To bude dosť na stovku za 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Výrazné rozdiely prídu až pri dojazdoch. Na nabitie. Batéria bude mať stále NMC prevedenie Lithium-ion s kapacitou 43 kWh, nabíjanie bude možné výkonom až 100 kW a z 10 na 80 % sa baterka dostane za 23,2 minúty. Ale dojazd bude záležať od zliatinových diskov. Základné prevedenie má 17-palcový priemer, čo znamená dojazd 376 km pri spotrebe 13,1 kWh na 100 km. V meste sa to môže dostať až na 523 km. No a verzia Premium, ktorá má štandardne 18-palcové zliatinové disky zvládne na nabitie 364 km, čiže o 12 km menej, spotreba bude mať o 0,6 kWh vyššiu hodnotu a v meste zvládne 506 km. Ak si priplatíte za 19-palcové zliatinové disky, tak sa dojazd scvrkne na 347 km a spotreba skočí na 14,5 kWh na 100 km.

Kedy bude a koľko bude stáť?

Automobilka oznámila, že už tento mesiac, v druhej polovici decembra, konkrétne, sa bude dať auto objednať. Zatiaľ ale nevieme cenu, odhadom by mala byť okolo 32 000 €. Samozrejme za základné prevedenie Gen-E. Dôležité ale bude, že už prvé prevedenia, prvé kusy sa dostanú ku zákazníkom v januári 2025, čiže v zime, čo je asi najhorší možný čas na uvedenie elektrického vozidla. Každé elektrické vozidlo má totiž v zime horšiu spotrebu. Veď každý elektromobil potrebuje aj vyhrievať baterku, aspoň ak je moderný, čo Puma určite je. To znamená, že prvé kilometre môžete určite zabudnúť na kombinovanú spotrebu 13,1 kWh na 100 km, možno sa budete pozerať na dvadsiatku.

Ale čo na to trh?

Ford Puma Gen-E vstupuje do segmentu plného ostrých konkurentov. Veď len Stellantis má v každej jednej značke zástupcu. Či je to Alfa Romeo, či je to Opel, či je to Peugeot, či je to Fiat, alebo dokonca aj Citroën, všetci majú veľkostného konkurenta, alebo aspoň čoskoro budú mať. Ale to nie stále všetko. Aj Hyundai s Kiou sa do tejto veľkosti pozerajú veľmi s radosťou, lebo je to jeden z najpredávanejších segmentov elektrických vozidiel. Čiže Puma Gen-E to rozhodne nebude mať ľahké. Otázna bude už len cena, keďže Volkswagen ID.3 je aktuálne za nejakých 31-tisíc eur.

Ford ale nemá v ponuke len Pumu, má aj mnohé iné zaujímavé modely, z ktorých niektoré sú aj u nás v ponuke. Nie sú to len úplne novinky, nájdete aj veľmi dobre použiteľné Mondeo, či iné vozidla, ktoré by stále malý úspech.