Aston Martin Vanquish vracia meno do hry

Samuel Turanský

27.09.2024

Ako James Bond! Aston Martin pripravil do svojej ponuky nové veľké kupé. Bude sa volať Vanquish, ako niektoré kúsky z histórie. Každý si pamätá ako Vanquishom jazdil práve James Bond, keď ho hral ešte Pierce Brosnan. Týmto autom sa Aston Martin vrátil do legendárnej série filmov a nahradil koketovanie s BMW. Nový Vanquish je oživeným modelom po celých 6 rokoch od minulej generácie a viac ako 20 rokov o tej Bondovskej.

Dizajn

Aston Martin pripravil nové auto, ktoré vyzerá priam strhujúco. Predná časť síce môže pripomínať menší model, ale to vôbec nevadí. Svetlá vyzerajú ako oči, maska je dostatočne veľká, jediné, čo ju pokazí, bude evidenčné číslo v našich oblastiach. Veď v USA ho nemusia mať.

Veľmi sa mi páči, z vrchného pohľadu, predná kapota so špeciálnymi otvormi na odvetrávanie priestoru motora. Je to dôležité, lebo pod kapotou je ozajstný klenot. Medzi ďalšie dizajnové prvky, ktoré Aston Martin používa už poriadne dlho je vyklápanie dverí jemne smerom nahor, ale aj zapustenie kľučiek.

Výduchy od kolies sú na bočnej strane prepojené až do dverí a zadok predvádza zaujímavo tvarované svetlá, ktoré sú rozhodne menšie ako štyri masívne koncovky výfuku. Obrovské koncovky výfuku sú súčasťou spodnej časti nárazníka, v ktorej je aj funkčný a pekne spracovaný difúzor. Čierna časť, vlastne tmavou farbou lakovaná časť medzi svetlami, zase pôsobí tajomne a robí auto širším a dlhším.

Vnútro pre dvoch

Vnútro vozidla, vnútro Aston Martin Vanquish, dá priestor na sedenie iba dvom ľuďom. Jeden z nich bude šofér a druhý, logicky, pasažier. Ale môžu sa tešiť na to, že za sedadlami budú mať špeciálne odkladacie priestory, police, na dokonale spravenú batožinu, ktorá určite nebude súčasťou základnej výbavy, ale bude za obrovský príplatok. Pri takto vysokej cene auta už o masívnom príplatku asi ani netreba hovoriť.

Aston Martin sa ozval, že má skupinu ľudí, ktorých sa pýta, či chcú veci ovládať dotykovo. A táto skupina povedala konštruktérom, že nie, že je to blbosť. Preto je v interiéri jeden centrálny displej s dotykovými plochami na boku, ktoré mi veľmi pripomínajú nové infotainmenty od Dacie, ale zároveň ostalo dosť tlačidiel na prepínanie funkcií a dosť tlačidiel, aspoň dotykových, na stredovej konzole.

Pred vodičom bude štandardne displej zobrazujúci kruhové prístroje a ako celok interiér vyzerá vynikajúco a strhujúco. Veľmi kladne hodnotím posunutie displeja nižšie, takže nezavadzia priamo vo výhľade.

V12 ako klenot

Ale to dôležité sa odohralo pod kapotou. Predná kapota ukrýva motor V12, ktorý je výrazne modifikovaný oproti svojmu predchodcovi. Má objem 5,2 litra a má dve turbá. Inak by sa auto nedostalo na celkový výkon 606 kW/824 k a krútaci moment mamutích 1 000 Newton metrov. Mám pocit, že toto magické číslo je presne zaokrúhlené a presne obmedzené na túto hodnotu kvôli tomu, aby prevodovka niečo vydržala.

Tento motor V12 sa od predchádzajúceho líši novým blokom, novými hlavami, novými vačkami, novými hriadeľmi, novými turbami, novými vstrekovačmi a premiestnenými sviečkami. V podstate sa zmenilo všetko, pričom Aston Martin hovorí, že od predchádzajúceho modelu je nový motor na nepoznanie.

Motor je spojený s automatickou prevodovkou s 8 prevodovými stupňami, ktorá je umiestnená na zadnej náprave. Zadná náprava má aj elektronicky kontrolovaný samosvorný diferenciál. Takže jazdné vlastnosti budú znamenité. Presne tak, ako od konkurenta Ferrari 12cillindri chcete. Nový motor má zaujímavú funkciu nazvanou Boost Reserve. Dokáže motor natlakovať pod čiastočným zaťažením a pri plnom zaťažení dokáže ponúknuť výkon rýchlejšie. Na stovku sa auto dostane za 3,3 sekundy, čo vyzerá ako super hodnota.

Jazda na úrovni

Aston Martin použil vo veľkom hliník. Spájaný a lepený monokok z hliníka má zväčša karbónovú karosériu upevnenú na sebe. To znamená, že v najľahšej verzii má auto 1,9 tony, ale so všetkými náplňami, ktoré potrebuje na jazdu sa dostane cez 2 tony. Aston Martin postavil auto na 20 palcové zliatinové disky, ktoré majú obuté pneumatiky Pirelli P Zero vpredu s rozmerom 275/35 a vzadu 325/30. Štandardne sú kolesá kované a za nimi sú keramické brzdy, ktoré dokážu nielen znížiť neodpruženú hmotnosť, ale aj menej vädnú pri okruhovom jazdení a pri obrovskej zaťaží.

Aston Martin Vanquish bude mať tlmiče Bilstein DTX, podobne ako nový model Vantage a model DB12. Vnútri vozidla je šesťsmerové meranie, ktoré zlepšuje možnosti ovládania nielen tlmičov, ale aj elektronického diferenciálu a trakčnej kontroly.

Oproti modelu DB12 je Vanquish dlhší, širší, ale aj nižší. Rázvor osí kolies narástol o 7,5 cm a celková dĺžka narástla o 16 cm. Šírka pridala 6 cm. No a ak by ste toto auto náhodou chceli, tak základná cena má byť okolo 400 000 €, pričom Aston Martin oznámil, že neplánuje vyrobiť viac ako 1 000 kusov ročne. To znamená približne tri za deň.

Aston Martin Vanquish bude určite ozdobou a bude radosť ho vidieť. Bude ozdobou nielen súkromných zbierok, ale aj každého jedného momentu, kedy sa objaví na ceste. Auto je priamym konkurentom hlavne pre spomenuté Ferrari, prípadne, teoreticky, aj pre menšie autá ako napríklad Mercedes-AMG GT, či Porsche 911. Ale musí sa postaviť aj proti Bentley Continental GT, síce sú to rozdielne vozidlá s rozdielnymi parametrami, ale celková cieľová skupina je až príliš podobná.

Aston Martin spolupracuje na svojich motoroch s BMW, ale to nie je prípad tohoto agregátu. Ten je vylepšeným vlastného vývoja a je jedným z posledných neelektrifikovaných dvanásťvalcov. Tento motor nemá mild hybrid, nemá žiadne podobné doplnky, funguje len sám so svojimi parametrami. To znamená určite vyššiu spotrebu, ale pri tomto aute spotreba nikoho nezaujíma. Tu všetkých zaujíma skôr agresívny a masívny zvukový prejav, ktorý je pri modeloch Aston Martin úplným základom.

Automobilka má po pridaní modelu Vanquish späť do ponuky 4 základné modelové rady. Tými sú, okrem tohoto, Vantage, DB12, ale aj terénne zamerané vozidlo DBX. Možno je spojenie teréne zamerané až príliš extrémne. Je to jednoducho auto, ktoré má štýl SUV, ale do terénu s ním pôjde naozaj málokto a určite málokedy. Skôr sa budú Aston Martin DBX vynímať pred luxusnými reštauráciami v Monaku.

A ak by ste chceli niečo podobne exkluzívne, určite si pozrite našu ponuku. Nájdete v nej zaujímavé verzie Mercedesov, BMW, Bentley, Porsche, a ak budete chcieť, aj ten Aston Martin vám zoženieme!