Audi RS Q8 je najvýkonnejšie spaľovacie Audi, na zadok z neho nepadneme

Samuel Turanský

06.07.2024

Audi vyrába viacero modelov, ktoré sú Poriadne výkonné. Od ostatných sa líšia označením RS. Lenže čo je na vrchole, ktoré auto je najvýkonnejšie z nich? Ktoré má tú pomyselnú kráľovskú korunu? Po modernizácii Q8 a SQ8 prichádza rad na modernizáciu vrcholného RS Q8 a pridanie novej verzie Performance. Asi už tušíte, čo toto bude znamenať.

A čo základ?

Z ostatných verzií RS musíte vedieť asi toľko, že ani R7 Performance nemá z podobného motora až takto extrémny výkon. Pritom obyčajná verzia RS Q8, základná, ktorá je bez dodaného Performance má už obrovský výkon 442 kW/600 k a krútiaci moment 800 Newton metrov. To stačí, aby sa auto dostalo na stovku s časom 3,8 sekundy a maximum bude štandardne obmedzené na 250 km/h. Len aby som pripomenul, toto auto má dĺžku cez 5 metrov, šírku 2 metre a batožinový priestor so základným objemom 605 litrov. Váži 2,3 tony.

Novinkou výzoru po modernizácii RS Q8 budú všetky detaily, ktoré predvádza vylepšené Audi Q8 a SQ8, ale predná mriežka bude iná. Bude mať odlišný šesťuholníkový štýl sita a na masku budú nadväzovať aj veľké otvory na prívod vzduchu v nárazníku. Toto bude spoločné pre obidve verzie Audi RS Q8.

 

Podobný štýl ako na ostatných modeloch bude aj v prípade RS Q8. Bude mať tiež oválne koncovky výfuku, ale pre najvýkonnejšiu verziu bude výfuk trochu iný. Iný a športovejší. Ale pozrime sa na spoločné znaky oboch výkonných prevedení obrovského modelu. Maticové LED svetlá s laserovými diaľkovými a OLED zadnými svetlami s nastaviteľným tvarom svetelného podpisu sú asi očakávateľné. Akurát musíte vedieť, že Audi má pre RS Q8 disky s priemerom 23 palcov. Za nimi sú vpredu keramické kotúče, ak si ich priplatíte, s priemerom 440 mm a zadné majú 370 mm. To pískanie pri brzdení v meste budete ignorovať, chcete predsa toto monštrum zastaviť čo najefektívnejšie, nie?

V čom je Performance viac?

Absolútny základ RS Q8  je asi podobné ako doteraz. Tým najnovším vrcholom bude RS Q8 Performance, ktoré dokonca výkonom preháňa aj niekdajšieho šampióna, R8. Audi R8 už opustilo výrobu, ale aj tak. Novinka bude mať extrémny výkon až 471 kW/640 k a krútiaci moment s mamuťou hodnotou 850 Newton metrov. Zrýchlene sa skráti o 0,2 s na 3,6 s oproti slabšiemu RS Q8 so šesťsto koňmi.

Maximálka bude naďalej štandardne obmedzená na 250 km/h. Len pre zaujímavosť, Audi sa podarilo s V8 s objemom 4,0 litra vytiahnuť približne 118 kW/160 k z každého jedného litra objemu. Určite je za tým aj dvojica túrb. Audi RS Q8 Performance ponúka stále podobné atribúty ako slabšia verzia, ale Performance s pretekárskym a vývojovým jazdcom Frankom Stipplerom zvládol Nürburgring za 7 minút a 36,69 sekundy, čo poslalo do minulosti Porsche Cayenne Turbo GT s časom lepším o viac ako 2 sekundy. Presne tento istý šofér pomohol získať zaujímavý čas aj najnovšiemu modelu RS3 Sedan. Aj ten si nejaký titul pripísal, ale o ňom možno niekedy nabudúce, teraz je dôležité niečo iné.

Audi RS Q8 Performance sa bude dať spoznať podľa výfukového systému s čiernymi koncovkami. Ale bude mať zmenený aj zvuk, keďže bude mať upravené komponenty zadnej časti. Zvuk RS Q8 Performance bude mohutnejší a omnoho rýdzejší ako zvuk ktoréhokoľvek iného Audi Q8, vrátane slabšieho RS Q8.

Kto bude konkurencia?

Audi RS Q8 Performance je postavený na absolútnom vrchole pyramídy crossoverov Audi. Základná verzia RS Q8 stojí v Nemecku 141 900 € a výkonnejšia Performance stojí 155 700 €. Je to jedna z najlacnejších ciest k a podobne výkonnému a rýchlemu vozidlu. Veď keby chcete napríklad Lamborghini Urus, tak tam môžete násobiť cenu RS Q8 Performance dvojkou. Ale aj to je konkurent. Konkurencia sa určite nájde aj u Porsche Cayenne, alebo v ponuke BMW X6, či Mercedesu GLE Coupe. Čím chce v tomto boji RS Q8 zaujať? Asi už konečne krajším tvarovaním prednej aj zadnej časti. Inak je to stále obrovské SUV, ktoré môže mať akýkoľvek výkon, ale viac si jazdu užijete, na okruhu, v nízkom aute.

Možno práve RS Q8 nemáme, ale z ponuky našich Audín Q8 sa vybrať určite dá.