Corvette ZR1 nie je krotká, výkonom zadupe všetkých

Samuel Turanský

27.07.2024

Stavím sa, že keď rozmýšľate nad športovým autom, tak premýšľate nad použitím troch legendárnych písmenok BMW, prípadne pozeráte po nejakých talianskych, či britských extrémoch. Ale čo keby som vám povedal, že za menej peňazí môžete mať viac muziky z USA.? Už vidím ako si dávate facepalm a hovoríte, že kvalita výroby, že to nebude fungovať, ale Corvette ZR1 vám odpáli všetky dekle a zadupe vaše čierne myšlienky veľmi hlboko do zeme.

Nová Corvette ZR1 je unikátny čin automobilky, ktorá sa odseparovala od materského Chevroletu, ktorý je súčasťou koncernu General Motors. A čo o nej chcete vedieť? Čo o nej vlastne potrebujete vedieť? Aká je v detailoch? Oplatí sa?

Tvarovo sa až tak nemení

Pozrime sa na model Corvette C8 celkovo. Je to dvojdverové kupé s motorom umiestneným v strede. To je náramná zmena oproti tomu, čo bola Corvette od začiatku za prvých 7 generácií. Veď motor v strede bol, ale vodič sedel až za ním. Bolo to tak aj v predchádzajúcej generácii označenej C7. Nová generácia C8 je preto omnoho extrémnejšia a omnoho rýchlejšia na ktoromkoľvek okruhu, alebo ktorejkoľvek ceste. Môže za to omnoho lepšie vyváženie a iný pocit za volantom.

Ak by sme sa pozreli na verziu Z06, ktorá je značne extrémnejšia ako ten základ, tak nevidno absolútne žiadne rozdiely oproti základnej Corvette ZR1. Prečo? Načo! Corvette aj ako ZR1 môže byť stále nenápadným vozidlom so zdrvujúcim výkonom. Áno, hovoriť o nenápadnom vozidle pri aute s dvomi dverami a takýmito proporciami je trochu odvážne, ale je to tak. Čo spraviť ak sa chcete odlíšiť?

Pridajte balík ZKT

Pre tých, čo nechcú sleeper je určené prevedenie s označením ZKT. Je to balík doplnkov, čo Corvette odlišujú od štandardnej ZR1. ZR1 ZKT pridáva spojlery predného nárazníka, ale tiež akýsi divný klapkový systém na kapote. Ten má za úlohu lepšie usmerňovať prúd vzduchu okolo auta. Áno, prítlak je základom, základnou hnacou myšlienkou tejto výbavy. ZKT ešte prináša aj obrovské zadné krídlo, za ktorého veľkosť by sa nehanbil nie jeden menší bar v centre veľkomesta. Zmestí sa naň určite minimálne 12 pív vedľa seba, avšak poldecákov naň narvete aspoň 50.

Prevedenie ZKT pre Corvette ZR1 neprináša len prítlak 600 kilogramov a nové aerodynamické prvky, ale mení aj niečo ďalšie. Kým bežná Corvette ZR1 bude vhodná na akékoľvek jazdenie po akýchkoľvek cestách a stále v relatívnom komforte, ZR1 ZKT ukáže druhú stránku s tvrdšími pružinami, inak nastavenými tlmičmi a hlavne s inými pneumatikami. Prevedenie bude vhodné na okruhy vďaka Michelin Pilot Sport Cup 2 R, ktoré držia až neuveriteľne dobre na suchej trati a po zohriatí.

Motor zvláda extrémy

Čo by však bola aerodynamika a všetky tieto detaily bez toho, aby sa zmenil motor? Základ ostáva podobný ako v štandardnom, či skoro štandardnom Z06. Zdieľajú predsa základy, blok už v Z06 ukazuje, že tu automobilka rátala s iným použitím a inou verziou. V preklade, motor v Z06 je už pripravený na iné komponenty ZR1. ZR1 využíva nové piesty s výrobou kovaním. V zozname zmien sú aj nové hlavy valcov, čo má za následok zmenený kompresný pomer. Znížil sa. Motor s objemom 5,5 litra a architektúrou V8 je totiž extrémny a je prepĺňaný dvomi turbami s guličkovými ložiskami špeciálnej dvojradovej konštrukcie.

Toto všetko znamená jediné. Kým Z06 má výkon 494 kW/670 k, ZR1 ponúkne výkon až 873 kW/1 064 k a krútiaci moment vyskočí na 1 123 Newton metrov. Tieto extrémne hodnoty sú zárukou štvrť míle za 10 sekúnd. Z nuly. Presne tak ako sa šprintuje celá Amerika na tých rovinkách, na letiskách, všade. V USA všade, u nás šprinty až tak veľkú rolu nehrajú. Maximálna rýchlosť vozidla má byť 345 km/h bez ohľadu na to, či zvolíte verziu kupé, alebo kabriolet. Prečítajte si tú vetu ešte raz a áno, Corvette ZR1 bude mať aj pre toto prevedenie dve karosérie. Suchá hmotnosť kupé má byť okolo 1 650 až 1 700 kg a kabriolet má vážiť 1 750 až 1 800 kilogramov. Ak sa vám to zdá veľa, tak si len spočítajte hmotnostný pomer a vyjde vám, že toto je hodnota, akú nedosahujú tie najvýkonnejšie vozidlá na svete.

Je lacná a nemá konkurenciu

A teraz sa dostávame k tomu zásadnému. Koľko za to? Corvette ZR1 ešte nemá stanovenú cenu. Ale vieme, že minulá generácia stále niekde okolo 120 000 amerických dolárov, čo je zruba 110 000 €, ale už súčasná generácia Z06 sa pýši cenou 114 395 amerických dolárov bez príplatkov za doručenie. To by mohlo znamenať, že v roku 2025, kedy začne produkcia, bude vozidlo s absolútne neštandardným výkonom stáť viac ako 150 000 amerických dolárov.

Čo iné si kúpite za 150 000 amerických dolárov, čo by malo podobný výkon? Veď Camaro je mŕtve, Challenger už nežije tiež, motor V8 v týchto autách je už zabitý. Zarezaný viac ako Merčiak. Ak chcete niečo podobné, s trochu nižším výkonom, musíte loviť vo vodách Ferrari, alebo Mclarenu. To z Corvette ZR1 robí úplne ideálneho kandidáta na športové auto, ktoré jednoducho nemá konkurenciu.  Veď Mclaren, aj Ferrari budú stáť násobne viac, a pritom nebudú dosahovať ani zďaleka takýto výkon. Vlastne možno hybridné Ferrari 296 GTB môže byť podobne výkonné len ten výkon podáva úplne iným štýlom a potrebuje aj elektrickú pomoc. V pri priamom porovnaní však zistíme, že rozdiel je viac ako 200 koní v prospech Ameriky. A rozdiel cien tak tristotisíc eur. Alebo amerických dolárov, kurzy sú takmer porovnateľné.

No a ak by sme sa pozerali na autá s podobným výkonom, tak by sme naozaj museli načrieť do studnice McLarenu P1, či Bugatti Veyron. A koľko stoja tie? Len letmý pohľad na nemecké weby s jazdenými autami hovorí o tom, že za peniaze, ktoré potrebujete na Veyron môžete mať, teoreticky, flotilu Corvette ZR1. A už vidím ako si auto berie do parády Hennessy a stále existuje aj možnosť, že General Motors má v zálohe ešte jednu výkonnejšiu verziu. Či sa stane realitou ukáže až čas. Zatiaľ to vyzerá veľmi nádejne a skloňuje sa pri tomto vozidle označenie Zora.

Ak chcete výkonné kúpe, tak novú Corvette C8 ZR1 vám zatiaľ ponúknuť nevieme, ale kupé s výkonom nad 200 kW sa u nás určite nájde! Pozrite si ich ponuku a ak vás niečo osloví, naši vyškolení odborníci vám určite s radosťou pomôžu pri výbere, obstaraní, ale aj poistení a vybavení všetkých náležitosti.