Automobilka Dodge sa nedávno dostala do koncernu Stellantis. Z toho vyplývajú aj povinnosti a snaha o elektrické vozidla. Dodge Charger je jednou z obetí, ktorá do novej generácie dostane zatiaľ iba elektrický pohon. Novinka je postavená okolo platformy STLA Large, vyvinutej práve novým vlastníkom pre veľké autá. Veď Charger Daytona EV bude obrovský! Čo bude okrem toho?
Dodge Charger Daytona EV bude mať ako základ verziu R/T, dosahujúcu výkon 309 kW/420 k. Ak si priplatíte Stage 1, tak vylepšeným cez bezdrôtovú sieť môžete získať výkon až 339 kW/460 k. Ale to nie je všetko. Po stlačení tlačidla na dočasné zvýšenie výkonu vie vozidlo pridať ďalších 29 kW (40 k) na 15 sekúnd. Celkovo je výkon až 368 kW/500 k. Lenže kto chce základ? Pre muscle car chcete výkon. A chcete ho čo najviac, najmä ak už musíte absolvovať trápne reči o absencií osemvalca.
Tou správnou voľbou bude určite verzia Scat Pack, najmä s balíkom Performance Package. Tá má v základe výkon 405 kW/550 k, s vylepšením cez siete až 463 kW/630 k a po stlačení toho magického tlačidla viete z vozidla vyžmýkať až 493 kW/670 k. Výkon sa dokáže pretaviť do zrýchlenia na stovku za 3,4 sekundy a do prejedenia štvrťmíľového míľnika za 11,5 sekundy. S novým Chargerom Daytona EV natriete na chleba akýkoľvek nemodifikovaný muscle car so spaľovacím motorom. Alebo aspoň väčšinu z nich.
Koľko bola na trhu súčasná generácia modelu Charger, odchádzajúca do zaslúženého dôchodku? Nie až tak dlho ako fungovala jej platforma. Korene siahajú ešte do koncernu Daimler-Chrysler. Nový Dodge Charger Daytona bude o krok ďalej.
Predné zavesenie bude viacprvkové a zadné bude nezávisle. Veď inak sa to pri elektromobiloch ani spraviť nedá. Jazda bude určite lepšia, príjemnejšia, auto bude lepšie držať zákrutách, ale len do bodu, ktorý zvládnu pneumatiky. Pre Performance Package a najvyšší výkon mí Dodge prichystané pneumatiky s rozmerom 305/35 R20 vpredu a 325/35 R20 vzadu. Najväčšie pneumatiky v histórii sériových vozidiel Dodge majú jeden zásadný a extrémny problém. Je ním hmotnosť. Dodge Charger Daytona EV váži takmer 3 tony. Váži skoro toľko, čo vážil Hummer H1. Všetci netrpezlivo očakávajú boj pneumatík s asfaltom ešte krvavejší ako bola bitka pri Slavkove.
Dodge vytvoril veľmi nenápadné tvary tohto modelu. Má síce odkazy do minulosti, ale zároveň sú línie uhladené a vôbec nenapovedajú nič o výkone a šialenstvách predvádzaných pri zrýchlení. Vpredu sú v úzkom priestore úzke svetlá a vzadu je všetko tiež veľmi nenápadné.
Dodge Charger Daytona EV prinesie na trh dve rôzne karosérie. Buď bude mať formu dvojdverového kupé, alebo štvordverového sedanu. Budú sa líšiť usporiadaním, ale nebudú sa líšiť rozmiestnením prístrojovej dosky. Pred vodičom bude štandardne displej s uhlopriečkou 10 palcov a za príplatok ho vie Dodge vymeniť za prístrojový štít so 16 palcami. Stredový displej s uhlopriečkou 12,3 palca bude pre všetky verzie absolútne rovnaký. Bude ale širokouhlý a akékoľvek hranie sa na portrétovú orientáciu tu neprichádza do úvahy.
Dojazd nebol priorita pri konštruovaní vozidla, ale batéria s kapacitou 100,5 kWh, ktorú je možné nabíjať výkonom až 350 kW a dosiahnuť nabitie za 20 na 80 % za 27 minút sú cool hodnoty. Cool je aj architektúra s 800 V, inak by nebolo možné prijať 350 kW a odovzdať 550 kW.
Teraz sa dojazd dostal na 500 km pre základnú a slabšiu verziu R/T. Výkonnejšia a šialenejšia prejde na nabitie iba 420 km. Vidno, že Dodge vôbec nemal v cieľoch vysoké dojazdy, cieľom bola jazda porovnateľná s muscle cars a zároveň cieľom vysoký výkon.
Je ťažké tomu veriť, ale Dodge vraj pripravuje aj spaľovaciu verziu označenú Charger Sixpack. Už samotný názov hovorí niečo o použitom motore. Na osemvalce môžeme okamžite zabudnúť, pod kapotou spaľovacieho dinosaura budú iba šesťvalce. A radové!
Motor Hurricane bude jedinou alternatívou, aj keď prinesie rôzne naladenia s rôznym výkonom a krútiacim momentom.
Spaľovacie motory sú v modeli Charger ešte otáznou budúcnosťou a teraz treba brať to, čo je. Buď nájdete skladovku Hellcat, alebo si kúpite Daytona EV. Základná verzia by cenou mala výraznejšie preskočiť métu 50 000 amerických dolárov.
Dodge Charger Daytona EV bude elektrické auto. S tým nič nezmeníme, je to fakt. Nádejou môže byť práve verzia Sixpack, veď by mala mať radový 6-valec. Osemvalce už sú v modeloch Dodge postupne mŕtve, ale je príjemné vedieť, že platforma ponúka možnosť aspoň nejakého spaľovacieho agregátu. Do budúcna sú v tomto svete výrazné otázniky. Zdá sa, že ten všetok humbuk okolo elektrických áut bude trochu zmiernený.
Teraz platí staré pravidlo, berte kým sú! Berte osemvalce, berte aspoň tie 6-valce, berte čo uznáte za vhodné. Elektrické autá nie sú zlé. Ak ich viete využiť. Nie sú ale univerzálny liek na všetko. A rovnako univerzálny liek nebude ani elektrický Charger.