Taliani vedia spraviť poriadnu show. Takou sú od jak živá vrcholné modely automobilky Ferrari. A ak počítam správne, tak od čias modelu F40 už ubehlo 40 rokov, takže je na programe dňa nová vrcholná šialenosť označená F80. Číslo 80 je v názve vďaka Enzovi. A kým masaker F40 vznikol 40 rokov po zložení automobilky, F80 vzniklo 80 rokov po založení automobilky, čo je celkom logické. Ale logické nie je to ako sa automobilka postavila ku stavbe auta.
V prvom rade sa môžeme pozrieť design nového hypermodelu F80. Je šialený, je ako na pretekárskych špeciáloch, ale zatiaľ to vyzerá, že nemá dušu. Môj názor je, že by stačilo zmeniť krídlo a trochu upraviť prednú časť, tak aby karoséria pôsobila ako retro F40. Tento štýl modelu Daytona, ktorý má aj 12cillindri, je trochu príliš. Stačilo by naozaj zrušiť stredový pruh medzi svetlami a vzadu dať iné krídlo. Ale automobilka vie určite lepšie a autá sú už vypredané aj napriek tomu, že ich bude až 799, čo ale rozhodne nie je finálny počet. Každý predsa vie, že Ferrari tu trošku fixluje s kusmi zrušenými a kusmi novými. Toto auto má stať 3,6 milióna eur a má byť konkurentom Mclarenu W1 a chystanému hyperšportovému vozidlu od Porsche.
Vzadu za prednými svetlami bude, v tomto vozidle, umiestnený trojlitrový motor V6. Je to vlastne polovica motoru V12, ale pomáhajú mu 3 elektrické motory. Samotný trojlitrový šesťvalec ponúka výkon 663 kW/900 k a celkovo s elektrickými motormi má mať toto auto až 872 kW/1184 k. Je to najvýkonnejšie Ferrari, ktoré sa kedy podarilo vyrobiť sériovo a na cestu a na stovku sa dostane za 2,15 sekundy. Áno, vďačí za to práve elektrickým motorom, ktoré nemajú oneskorenie a idú hneď naplno. Maximálna rýchlosť je 350 km/h a v predaji sa má auto ukázať v neskoršom období budúceho roka.
Ale Pozrime sa na to detailnejšie. F80 má vlastne rovnaký motor
V6 so 120 stupňovým rozovretím valcov ako menší model 296 GTB. V medzere medzi valcami má zase turbá a toto by malo byť priamo odvodené z vozidla 499P jazdiaceho preteky Le Mans. Konštruktéri upravili zapaľovacie a vstrekovacie časovanie tak, aby zväčšili tlak v spaľovacej komore o 20% oproti modelu 296 GTB, z ktorého hybridu toto vozidlo vychádza.
Vpredu sú dva elektrické motory s okamžitým prísunom krútiaceho momentu a dokážu poslať až 210 kW do batérie cez regeneratívne brzdenie. Elektrický motor vzadu má 3 základné funkcie. Štartuje spaľovací motor, slúži na regeneráciu energie a pridáva krútiaci moment v prípade potreby. Dokáže dodať až 59 kW/80 k a dokáže zase prijať 70 kW v režime regenerácie. Všetky motory sú spojené 800V sústavou s Lithium-ion batériou. Baterka má kapacitu 2,3 kWh a dokáže zo seba vytlačiť až 240 kW/325 k.
Monokok pre toto auto je konštruovaný z karbónu a z kompozitných materiálov. Strecha je celá z karbónu a predné aj zadné prídavné rámy sú z hliníka. Asymetrický design šasi umožnil, že na rozdiel od fixného sedadlá v Mclarene W1, ale aj v LaFerrari, je možné v F80 sedadlo šoféra nastavovať a prístup do interiéru je možný cez výklopné motýlie dvere.
Ferrari hovorí, že interiér F80 je síce s dvomi sedadlami, ale primárne je to vodičove. Vodičove sedadlo je červené a nastaviteľné, spolujazdcove je pevne pripojené k šasi. Pre model F80 automobilka vymyslela aj nové kormidlo s plochým vrchom a spodkom, ktoré dostanú aj ďalšie modely Ferrari v budúcnosti.
Automobilka využila svoje poznatky z Formuly jedna a adekvátne tomu je prítlak v prednej časti až 500 kg pri rýchlosti 250 km/h. Aktívne zadné masívne krídlo so šírkou takmer 1,8 metra dokáže zase produkovať až 650 kg prítlaku, čo je pri týchto rýchlostiach naozaj extrémne číslo.
Ferrari už oznámilo, že F80 budem mať 3 zaujímavé režimy. Jeden bude niesť názov Hybrid, druhý Performance a tretí Quality. Hybrid má prioritu získavania energie naspäť a nabíjania batérie, ale Performance zase využíva motor, ale necháva nabitie batérie na 70 %. Ak zvolíte režim Quality, tak získate plnú paľbu tohto auta. F80 ukáže aj systém Boost Optimization, ktorý dokáže zistiť v ktorom momente potrebujete viac výkonu a dokáže optimalizovať priebeh veličín motora.
Podobne ako model Purosangue bude mať aj F80 aktívny systém tlmičov, ktorý bude do mať schopnosť pribrzdiť, alebo zrýchliť tlmiaci efekt, čím eliminuje potrebu výrazných stabilizátorov. Podvozkový systém má byť zárukou toho, že auto bude stabilné aj vo viacerých scenároch.
O zastavenie sa majú starať nové brzdy od Bremba. Karbónový set s dlhšími vláknami má zlepšiť mechanickú odolnosť od tradičných karbónových bŕzd o 100 %. Brzdy by boli ale nič bez poriadneho obutia. Na obe nápravy dodáva obutie Michelin a vpredu má rozmer 285/30 a vzadu 345/30. Môžete si zvoliť, ak si ho budete konfigurovať, buď Michelin Pilot Sport Cup 2S, alebo pilot Sport Cup 2Rs. Je to všetko o vašich preferenciách.
Ferrari nezabudlo ani na aktívne bezpečnostné prvky. F80 bude mať automatické núdzové brzdenie, varovanie pred opustením pruhu, udržiavací systém v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel a rozpoznávanie dopravných značiek. Ale kto má čas pozerať sa na to aké značky sú v okolí, keď má taký výkonový arzenál pod pravou nohou? Možno sa bude dať reálne vypnúť aj pípanie upozorňujúce na obmedzenia rýchlosti. V Monte Carle a Monaku by sa majitelia veľmi schopne naučili nadávať.
No aby toho nebolo málo, toto auto bude v produkcii dva roky, za ktoré sa stane podobnou modlou ako všetky ostatné hyperšportové Ferrari, bez ohľadu na to, čo si myslíme o motore V6 v takomto aute. Veď len pre pripomenutie, aj v modeli F40, ktorý je legenda, nie je dvanásťvalec. Vzadu totiž tróni turbami dopovaný osemvalec. Takže je jasné, že toto auto nemá byť o žiadnom ukazovaní sa počtom valcov, má byť on nekompromisnom výkone, šialených jazdných vlastnostiach a hlavne o pokorení svojich konkurentov. Okrem Mclarenu W1 a nastávajúceho Porsche bude konkurentom aj už teraz existujúci Mercedes-AMG One. A ten má 1,6 litra objemu motora V6, ktorý treba generálkovať celkom často.
Ak máte záujem o niektoré hyperšportové auto z minulosti, určite vám vieme pomôcť, zatiaľ si môžete pozrieť našu ponuku áut s výkonom nad 400 kW/543 k.