Samuel Turanský
04.12.2024
Nebolo to dávno a všetci si mysleli, že Jaguar absolútne zošalel. Niektorí už rozmýšľali nad tým, že automobilka nebude vyrábať žiadne autá, keď sa zbavila kompletne celého modelového portfólia v súčasnosti. Ale opak je pravdu a Jaguar priniesol koncept, ktorý znova dáva viac otáznikov a vystretých prostredníkov ako odpovedí a pozitívnych správ.
Jaguar predstavil nový koncept Type 00, ktorý bude slúžiť ako odrazový mostík pre ďalšie elektrické vozidlá automobilky. Tie by mali prísť neskôr ako luxusná alternatíva napríklad ku Tesla Model S, alebo Mercedesu EQS. Je to celkom zaujímavé, že sa Jaguar púšťa naozaj do takéhoto portfólia, lebo Mercedes EQS nie je zrovna tým najpredávanejším vozidlom automobilky s hviezdou na kapote. Ale proti gustu…
Čo sa vlastne stalo? Jaguar sa už dlhšie potýkal s nízkymi predajmi. Problémom bola trochu horšia spoľahlivosť v niektorých modelových rokoch a najmä zlá povesť po 2,7 litrovom naftovom motore V6, ktorý nebol známy svojou trvácnosťou. Značka, ktorá vznikla v roku 1935 teda vlastne, ako keby, skončila v roku 2024 po tom, čo napríklad model F-Pace predstavoval celkom úspešnú možnosť v tejto triede, ale zároveň F-Type predvádzal, že odkaz na historické korene je stále živý. K tomu sa od F-Type pridali problémy s kompresorový motorom v ranných štádiách, ktorý nie vždy fungoval tak ako mal a povesť šelmy, ktorá padla do vody a nedokáže sa vytiahnuť úplne celá von bola na svete. Preto automobilka potrebovala tvrdý reštart, ktorý by spravil hrubú čiaru za otáznikmi a ukázal by výkričníky. Výkričníky do budúcnosti!
Tá farebná reklama, ktorú Jaguar vypustil ako oznámenie nových časov určite zasiahla každého. Veľa, aj motoristických novinárov, hovorilo, že to je koniec automobilky a automobilka už auta asi ani vyrábať nebude. Ale autá budú! Autá budú a budú zvláštne. Teda ak si zoberú niečo z konceptu, ktorý Jaguar aktuálne predstavil ako Type 00. Ale koncepty majú notorickou vlastnosť, že sa veľmi zriedka dostávajú do sériovej produkcie v konkrétnej forme, takže nové auto Jaguaru môže zdieľať s týmto len niektoré základné elementy. Čo to bude? Určite to bude elektrický pohon! A určite to bude aj základná charakteristika, ktorú automobilka teraz predstavila. Myslím tú technickú.
Koncept Jaguar Type 00 je minimálne zaujímavý. Je úplne čistý dizajnom bez akýchkoľvek zbytočných línií a predvádza detaily, ktoré vlastne nemá. Nemá žiadne zaujímavé detaily, línia karosérie má pripomínať XK, ale aj E-type, ale dvere sa otvárajú nahor, čo je pre Jaguar úplne nezvyklé. Ani XJ220 nemalo šialené dvere! Predpokladám, že do reálneho stavu sa dvere dostanú do klasického štýlu otvárania, lebo toto je trochu zvláštne na parkovisku a zvláštne aj v podzemných garážach.
Predná kapota predvádza, že by sa pod ňu schoval aj 18 valcový motor, ktorý tam ale nebude. Toto bude elektromobil. Ako využije Jaguar zvyšný priestor? Možno tam bude veľký predný batožinový priestor, do ktorého sa zbalíte kľudne aj na 3 mesiace. Kabína poskytne priestor pre štyroch pasažierov, ktorí sa do nej dostanú cez dvojicu dverí. A aj keď je predná časť s úzkymi svetlometmi a zaujímavou radiátorovou maskou je veľmi divná, ešte viac divná je zadná časť. Nemá totiž okno. Okno je asi preceňovaná záležitosť, ktorú autá už nebudú potrebovať. Veď máme kamery! A Jaguar sám povedal, že nekopíruje nikoho. Akurát toto už spravil Polestar s jedným z modelov. Keby si tá teta, čo ukradla 101 dalmatíncov teraz vyberá auto, asi by mala jasno.
Jaguar novému konceptu prepožičal zaujímavý interiér. Áno sedačky vyzerajú až príliš hranato, ale omnoho zaujímavejšou sa zdá línia cez celý interiér auta s dĺžkou až 3,2 metra z mosadze. Je doplnená travertínom. Takže toto auto je určite ťažké. Bude ťažké nielen kvôli použitiu kameňa, ale hlavne kvôli použitiu veľkej batérie. Interiér auta pôsobí až príliš jednoducho a ukazuje úplne minimalisticky prístup. Ak ste si mysleli, že Tesla zvolila minimalistický prístup, tak ste na masívnom omyle. Tu nie je v podstate nič, len čisté dizajnérske línie.
Jaguar oznámil, že bude výlučne elektrickou automobilkou už pekne dávno. Má sa tak stať už onedlho, lebo všetky spaľovacie vozidlá už končia, alebo skončili. Takže jasné, že aj to, čo vznikne najbližšie v sériovom prevedení bude určite elektromobilom.
So sériovými elektromobilmi to je ešte hudba budúcnosti, ale o koncepte zatiaľ Jaguar tvrdí, že bude mať zaujímavú pohonnú sústavu. Nevieme presné špecifikácie, tie zatiaľ známe nie sú, ale dojazd sa má dostať na 770 kilometrov podľa meraní režimu WLTP. To určite znamená veľkú batériu, lebo spotreba, aj napriek dynamickej efektivite, bude určite minimálne 16 kWh na 100 km, čo znamená, že batéria by mala mať kapacitu väčšiu ako 120 kWh. A takisto bude zaujímavé aj nabíjanie. Automobilka tvrdí, že za 15 minút bude možné doplniť 321 km dojazdu. To by mohlo, ak by sme brali spotrebu 16 kWh znamenať, že nabíjací výkon bude výrazne nad 200 kW. Ale reálne čísla oznámi automobilka až pri spomenutom sériovom modeli. Teraz sú to všetko, okrem dvoch údajov len špekulácie.
Jaguar vyrábal aj nejaké pekné autá. Nebolo ich málo, práveže každý jeden Jaguar mal niečo do seba, dokonca aj elektrický i-Pace. Všetko to boli historicky zaujímavé vozidlá, ktoré raz prešli výraznou zmenou identity a stále si zachovali rovnakú a vynikajúcu britskú džentlemenskosť. Lenže do budúcna potrebuje Jaguar osloviť viacerých. Preto koncept vyzerá tak, že osloví asi štyroch ľudí.
Reálne verzie, ktoré automobilka testuje by mohli osloviť viacerých záujemcov, lebo nemyslím, že takto radikálny a polarizujúci design by si výrobca dovolil poslať do sveta. Aj keď už samotné prevedenie loga s veľkým písmenom G a všetkými ostatnými malými vyzerá zaujímavo a zvláštne. No a jediné šťastie ostáva, že stále Jaguar využíva leapera, čiže jaguára natiahnutého v skoku.
Ak sa vám ale Jaguar páči v pôvodnej forme, tak v našej ponuke je hneď niekoľko kusov rôznych modelov, z ktorých si určite vyberiete. Môj tajný favorit je F-Pace, ktorý dokáže skombinovať eleganciu s každým nárokom na súčasné moderné vozidlo. Určite si našu ponuku pozrite a kontaktujte našich odborníkov, ktorí sú nápomocní a ochotní vám pomôcť nielen s výberom vašej šelmy, ale aj s financovaním, zárukou a poistením.