Nové BMW M5 je najvýkonnejšie, ale aj najťažšie v histórii

Samuel Turanský

02.07.2024

Každý ľúbi BMW M5 E39 a každý glorifikuje E60, hlavne ten 10-valec. Oturbené motory až toľko slávy neprijali, ale predchádzajúca generácia bola skvostná aj napriek tomu. O to je ťažšie sledovať teraz príchod najnovšej M5 s novým pohonným systémom, najvyšším výkonom všetkých čias, ale aj najvyššou hmotnosťou.

Nové BMW M5 je úplne štandardne postavené z najnovšej generácie BMW radu 5, čo môže napovedať indície o extrémnej dĺžke. Toto auto má dĺžku 5,1 metra, čiže je také ako bývali sedmičky v minulosti. Aký je nový model M5 v detailoch?

Nové BMW M5 je masívne

To, že má BMW M5 dĺžku 5,1 metra už som povedal. Má ale hmotnosť až 2 380 kg, tú suchú, iba v tabuľke a bunke prevádzková. Takže trištvrte nádrže a 75-kilový vodič. V prvom rade by som sa zastavil pri tomto. Iba 75 kg na vodiča? To asi nereflketuje akí robustní majstri si podobné auto dokážu kúpiť za vlastné peniaze. Tu sa nebudeme baviť o násť-ročných bujakoch. Tí by určite skončili v prvej priekope/stĺpe/dave.

Pozrime sa ale na tvary spoločne. Prednú časť zdobia inak tvarované časti nárazníka s extrémne ostrými čiarami. Boky sú rozšírené, automobilka pridala vpredu 7,5 cm a vzadu 5 cm. Vďaka nim BMW M5 pôsobí ešte agresívnejšie ako je zvykom pri bežných verziách. Okrem 21-palcových diskov a 20-palcových vpredu BMW pridalo aj výrazný difúzor a reálne koncovky výfuku. Sú 4 a každá má priemer 100 mm. Fakt, že do ponuky sa dostáva aj zelená farba z BMW M3 už netreba ani hovoriť. Odtieň je žiarivý na prvý pohľad.

Má športový interiér

Čo by to bolo za BMW M5, keby nemalo prerobený aj interiér. Do interiéru sa dostali inak tvarované sedadlá, aj keď stále komfortné, a aj volant so špeciálnymi tlačidlami. BMW tu kompromisy nerobilo a jediným kompromisom môže byť azda veľkosť batožinového priestoru. Má objem iba 466 litrov. Od auta s dĺžkou 5,1 metra by som sám čakal viac. Veľkosť ale môžete upravovať sklápaním zadných sedadiel. Vďaka nemu sa viete dostať k lepším transportným podmienkam. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40. Vidíte správne, na tri časti, sklápať sa dajú samostatne.

Podvozok sa posunul

Dobre, autobus má 24 ton, ale BMW M5 iba desať percent z toho. Má, našťastie, prispôsobené jazdné vlastnosti a pri BMW hmotnosť nie nikdy cítiť. Dokonca aj model X5, ktorý je ťažký ako malý mesiac dokáže jazdiť s prehľadom ostro. Môže za to nastavenie podvozku.

Nové BMW M5 využíva dvojité lichobežníkové zavesenie vpredu a vzadu pracuje s päťprvkovým zavesením. Zadná náprava predvádza štandardne aj možnosť natáčania zadnej nápravy. Toto je dôvod, prečo je určite aj BMW M5 schopné nielen na papieri, ale aj v realite. Keď sa na to pozerám, tak hybridný systém pridal vozidlu 0,5 tony. Takže keby ho nemal, M5 by vážila približne 1 950 kg. To už by bolo len o niečo viac ako váži M3 s pohonom všetkých 4 kolies.

BMW M5 bude mať štandardne disky s priemerom 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu, aby sa za ne vopchali masívne brzdové kotúče. Keď hovorím masívne, tak to znamená 410 mm priemeru vpredu a 398 mm priemer vzadu. A to sa bavíme o štandardných brzdových kotúčoch z ocele, vetraných, perforovaných, so všetkými vychytávkami, ktoré môžete potenciálne chcieť. Ale stále môžete chcieť aj karbón-keramiku. Za príplatok ju budete mať.

Výkon sa oklamať nedá

Celkový výkon hybridného systému je 535 kW/727 k a krútiaci moment sa dostáva presne na 1 000 Newton metrov. Dostáva sa cez osemstupňovú automatickú prevodovku na všetky štyri kolesá, ktoré majú pohon M xDrive. Znalí už vedia, že označenie hovorí o jazde v športovom režime s prioritou zadku, alebo si môžete prepnúť, v určitom nastavení, pohon výhradne zadnej nápravy.

Toto je plug-in hybrid. Čiže má baterku. A tá, podľa mňa, zmenšuje kufor. BMW tvrdí, že nie, ale my si môžeme povedať svoje. Batéria má využiteľnú kapacitu 18,6 kWh, na ktoré dokáže BMW M5 prejsť bezmála 70 km, ak sa budete snažiť. Alebo ak budete auto využívať ako elektrické. Ale to nebudete, však. Rýchle nabíjanie netreba, stačí to pomalé, ale výkonom až 7,4 kW. Ak budete nabíjať z nuly na 100 percent, tak sa tam dostanete za 3 hodiny a 15 minút.

Na stovku, ale kilometrov za hodinu, sa nové BMW M5 s masívnym výkonom dostane za 3,5 sekundy. Za 10,9 sekundy je na 200 km/h. Maximálna rýchlosť bude ohraničená obmedzovačom a bude štandardne 250 km/h. Inak by sa o to rozbehlo ešte viac. Veď keď má Driver’s Package s logom M, tak sa vie dostať na 305 km/h bez akýchkoľvek dodatočných úprav výkonu a všetkého ostatného.

Plug-in hybridný systém pozostáva z elektrického motora s výkonom 145 kW/197 k a krútiacim momentom 200 Newton metrov. V momente preradenia druhého elektrického prevodového stupňa môže krútiaci moment vyskočiť na 450 Newton metrov. Ale dôležitý je aj spaľovací kus v sústave. Motor V8 má objem 4,4 litra a prepĺňanie dvomi turbami. Vďaka tomu produkuje už sám o sebe výkon 430 kW/585 k a krútiaci moment 750 Newton metrov je dostupný už kúsok nad voľnobežnými otáčkami a ťahá sa až do 5 400 otáčok. Kúsok nad voľnobežnými otáčkami znamená, že je dostupný od 1 800 otáčok za minútu.

Je vymierajúcim druhom

A prečo je dobre, že BMW M5 má takú hmotnosť? Hlavne kvôli tomu, že vôbec na trhu figuruje. Veď keby mal mať tento model výlučne spaľovací agregát, tak by asi skončil v predchádzajúcej generácii. Hmotnosť je vysoká, ale auto máme! Sú vozidlá, ktoré sa do ďalšej generácie vôbec nedostanú. Môžete sa ísť pozrieť na hrob Jaguaru XF-R. Mercedes ešte svojej želiezko do ohňa očakáva, pričom už môže pomaly zabúdať na štvorvalcové prefúkané zbesilosti. Ľudia ich nechcú. To znamená, že napríklad CLE 63 už bude mať osemvalec a podobne by sa dalo očakávať aj od triedy E. Ďalším z konkurentov by mohlo byť Audi RS6, ale zase iba v prípade, že BMW bude vyrábať aj M5 Touring. Tam by mi bola ukradnutá aj tá hmotnosť.

BMW už podobný systém pohonu predstavilo v modeli XM, ktoré má vo verzii Label ešte vyšší výkon. A vyšší výkon má zjavne aj Mercedes AMG GT so 4 dverami a označením 63S e-performance. To má predsa celkový výkon až 636 kW/863 k a krútiaci moment vraj s hodnotou kamiónových 1 420 Newton metrov.

Zopár BMW s logom M máme v ponuke aj my! Preto si ich určite pozrite a ak chcete výkon a výborné jazdné vlastnosti, neváhajte kontaktovať niektorého z našich odborníkov.