Škoda Elroq je Enyaq vypraný na 90 stupňoch

Samuel Turanský

03.10.2024

Dosť bolo dielčích náznakov nového vozidla na elektrickú energiu od českej automobilky Škoda! Automobilka už konečne odhalila svoj model Elroq, ktorý bude reprezentovať najlacnejšiu formu elektrického približovadla od tejto českej automobilky. Bude aj najmenší zo všetkých, lebo bude pozíciou pod Škodou Enyaq a svojim vlastným spôsobom nahradí Karoq. Elroq je skôr zmenšením Enyaqom, ktorý je kratší, ale ostatné rozmery si necháva také isté.

Aká bude veľkosť?

Elroq bude kratší. Nebude to záležitosťou skráteného rázvoru, ten zostáva rovnakých 2 770 mm. Celková dĺžka bude iba 4 480 mm, čo je zásluhou zmenšenia predného aj zadného previsu. Takto sa Enyaq scvrkol ako keby ste ho vyprali v práčke na príliš vysokej teplote. Ale iba v dĺžkovom parametre. Ostatné zostanú na svojom mieste.

Šírka nového modelu bude 1 884 mm a výška bude 1 654 mm. Je teda menší ako bratské a sesterské modely, ale hmotnosť bude stále 2 tony. Toto vozidlo bude svoju veľkosť maskovať za masívne 19 až 21 palcové zliatinové disky, ktoré nájdete buď v základnej, alebo v príplatkovej výbave.

Design sa zmenil

Česi upravili aj dizajn. Kým vzadu je ale všetko veľmi podobné, svetlá sú takmer rovnaké ako na modeli Enyaq, vpredu sa veci menia. Ak teda pominiem, že sa zmenili bočné proporcie auta. Predok si zjavne vypýtal dvojdielne predné svetlomety a okamžite musím uznať, že toto je jedno z mala áut, ktorému sa nový predok hodí. Škoda nešpekulovala so žiadnymi presvetlenými maskami, stačia normálne LED denné svietenia v hornom páse a spodná dvojica má maticové LED svetlomety, ale predpokladám, že nie v základnej výbave.

Oproti ostatným modelom sa rozšíri aj farebná paleta. Veď kus na prezentačných fotkách je lakovaný odtieňom Timiano Green, zelenou farbou s nádychom odkazu do minulosti na legendárne vozidlá nižších segmentov. Keď k tomu pridali plastové obloženie a spodný ochranný prvok v nárazníku, tak Elroq vyzerá veľmi odhodlane.

Aký je interiér?

Interiér novinky sa v prednej časti príliš nemení a berie si to najlepšie, čo má Enyaq po modernizácii. Pochádza z neho celá prístrojová doska vrátane veľkého informačno-zábavného systému s možnosťami bezdrôtového zrkadlenia, ale aj s novou a krajšou témou. Škoda Elroq na veľkom displeji bude prezentovať aj toky energií a bude mať aj možnosť plánovania nabíjania s predohrevom batérie.

Ak by ste sa sťažovali na interiérové pomery, tak nemusíte, na zadných sedadlách bude približne toľko miesta, čo je v Enyaqu a tam je ho až príliš veľa. Obeťou kratšieho vozidla bude jednoznačne batožinový priestor. Ten sa scvrkol z 585 na 470 litrov a po sklopení sedadiel je to 1 580 litrov. Dobrou správou môže byť aj, že doplnkové odkladacie poličky majú až 48 litrov.

Interiér sa príliš oproti Enyaqu nezmenil, ale zmenila sa ponuka materiálov, z ktorých väčšina, drvivá, bude recyklovaných a recyklovateľných. To je prínos ku udržateľnej mobility v tomto zaujímavom vozidle. Elroq prinesie aj šialené oranžové bezpečnostné pásy a ďalšie lahôdky, ktoré sa lepšie do pamäti zaryjú pri konfigurovaní v konfigurátore.

Čím bude poháňaný?

Škoda pre Elroq nechá takmer všetky možnosti, ktoré ponúka Enyaq a niečo pridá naviac. Škoda Elroq bude stále využívať platformu MEB, ktorá je v koncerne tou najviac využívanou. Najviac využívanou elektrickou platformou.

Škoda Elroq ale bude mať rozhodne viac možností. Už základný Elroq 50 bude mať výkon 125 kW/170 k a krútiaci moment 310 Nm. Nad ním bude stredný Elroq 60 s výkonom 150 kW/204 k a krútiacim momentom stále 310 Nm. Vrcholom má byť Elroq 85, ktorý bude mať 210 kW/286 k a krútiaci moment 545 Nm posielaný na zadnú nápravu. Neskôr do ponuky pribudne aj 85X s druhým motorom na prednej náprave, čo bude jediná štvorkolka neskôr v roku 2025.

Dôležitá mágia bude aj s batériami. Základné prevedenie bude mať batériu s kapacitou, už čistou, 52 kWh, stredné bude mať 59 kWh a vrchol bude mať 77 kWh. Vrcholom bude teda Elroq 85 schopný nabíjať sa výkonom 175 kW, čo znamená, že za 28 minút sa dostane z 10 na 80 %. Elroq 60 môže prijať 165 kW a základný Elroq 50 145 kW. V oboch prípadoch je vďaka zmenenému výkonu možnosť dostať sa z 10 na 80 % za 25 minút. Všetky verzie budú ale podporovať striedavý prúd nabíjania výkonom 11 kW.

No a dôležité bude, že naďalej zájdete s prevedením Elroq 85, ktoré dokáže na plné nabitie prejsť 560 km. Toto je aj najrýchlejšie vozidlo, ktoré má obmedzovač posunutý zo 160 na 180 km/h.

Nový Elroq je určite zaujímavým autom, do ktorého ale musíte prikúpiť tepelné čerpadlo, ak s vozidlom chcete jazdiť aj v zime. Prečo? Jednoducho preto, že tepelné čerpadlo môže znížiť spotrebu energie na vyhrievanie až o 5 kWh na 100 km. Ako by povedal Horst Fuchs v reklamách, to sa oplatí! Poďakovať mi môžete neskôr, alebo nám napíšte mail, že vám tepelné čerpadlo zlepšilo život s elektromobilom.

Koľko bude stáť a komu bude konkurovať?

Škoda Elroq má stáť od 33 900 € v najzákladnejšej kombinácii a už sa dá objednať vo viacerých krajinách medzi nimi aj na Slovensku. Pridajte pár prvkov a ste na 40 000 €. Ale stále to nie je veľa za podobne interiérovo štedrý elektromobil. Lenže na trhu určite nie je sám.

Elektrické autá tejto veľkosti má viacero automobiliek, medzi inými aj Renault s modelom Scenic, s Autom roka 2024, Hyundai s modelom Kona Electric, či každý zástupca koncernu Volkswagen. Enyaq ale nie je úplne konkurenčné vozidlo. Prečo? Lebo je jednoducho omnoho väčší. Na platforme MEB vzniká jedno vozidlo, ktoré je rozmerovo veľmi blízke.

Najbližšie ku novému modelu Elroq je Ford Explorer, ktorý ma veľmi podobnú dĺžku a aj ostatné rozmerové parametre. Ford za základnú verziu svojho Exploreru pýta 37 990 €, čiže o 4 000 € viac. Tiež ma výkon 125 kW/170 k, podobne ako základný Elroq  50 a má batériu s kapacitou 52 kWh, rovnako ako základný Elroq, takže sú si priamo v konkurenčné.

Len pre informáciu, podobne veľký Renault Scenic stojí od 43 900 €, ale s kapacitou batérie 87 kWh a ako konkurent by sa dal brať aj Peugeot e-3008, ale ten má iba väčšiu batériu s kapacitou 73 kWh.

Ak chcete naskočiť do vĺn elektromobilov, tak si určite vyberiete aj u nás v ponuke. Zopár elektrických vozidiel máme v aktuálnej databáze a určite pre vás budeme pridávať aj ďalšie!