Škoda Enyaq facelift: Brácho, beriem ti tvár!

Samuel Turanský

09.01.2025

Škoda Enyaq je najúspešnejší elektrický automobil na našom trhu. Rozhodne nie je najlacnejší, ale dostáva sa nielen do súkromných rúk, ale aj do firiem a tiež do štátnych zložiek. Škoda Enyaq stojí na vrchu predajnosti dlhodobo a vlastne už od začiatku, od roku 2021, kedy auto reálne začalo prichádzať ku svojim zákazníkom. Vek znamená jediné. Je čas auto vylepšiť, aby bolo svieže a žiadané aj do ďalšieho života modelu, na ďalších možno aj 5 rokov.

Škoda si je dobre vedomá, že autá starnú a preto pre Enyaq pripravila peknú modernizáciu. Tá spočíva vo viacerých zmenách, ktoré logicky nadväzujú na ostatné modely a hlavne na menšieho a novšieho brata nazvaného Elroq.

Bratov bude ťažšie rozoznať

Ak chcete zaujať zmodernizovaným modelom, tak mu musíte dať niečo jedinečné a zaujímavé. Škode sa to podarilo tým, že vzala identitu modelu Elroq a upravila ju pre Enyaq. V podstate sú to rovnaké autá, ktoré majú len rozličnú dĺžku a aj to iba v zadnej časti. Takže to nebol žiadny problém.

Tvár vylepšeného modelu Enyaq prezentuje svetlá rovnaké ako má Elroq, čiže môžete rátať aj s možnosťou maticového LED svietenia. No a nesmiem zabudnúť ani na druhý pás svetiel, ktorý nie je úplne pásom vždy. Medzi vrchným denným svietením môže byť bodkované prepojenie podobne ako to má práve Elroq. Ak by ste ale naozaj hľadali rozdiely, tak sa pozrite na spodnú časť nárazníka.

V spodnej časti nárazníka vpredu vidno, že Enyaq je o niečo mohutnejší. Zmenený predný nárazník určite môže aj za zmenenú dĺžku. Narástla o 9 mm a tipujem, že práve v tejto časti. V prednej časti bude ešte jedna výrazná zmena. Aká? Hľadajte logo automobilky! Nenájdete ho. Nájdete ho maximálne na diskoch, v prednej časti je totiž iba nápis Škoda, podobne znova ako má menší brat.

Bočný pohľad sa až tak nemení, až na disky. Majú priemer od 19 do 21 palcov a sú tiež za vylepšeným aerodynamickým koeficientom. Pre klasické SUV môže byť 0,245, kým pre SUV kupé sa vie dostať koeficient až na 0,225, ale musíte správne voliť komponenty. V zadnej časti je znova nápis po celej šírke medzi svetlami a Škoda sa našťastie neuchýlila ku trendovému prepojeniu svetiel červeným pásom. Toto by zvonka stačilo, niektoré zmeny sú schované v interiéri, ale rozhodne ich nie je až tak veľa ako zmien exteriérových.

Nový volant a telkáč väčší ako na notebookoch

Interiér ostal vlastne skoro rovnaký. Škoda má plusové body za odstránenie čierneho lesklého plastu. Ten je úplne k ničomu. Na prezentačných fotkách možno vyzerá dobre, ale to je tak všetko. Enyaq ho mať nebude a miesto neho bude mať normálny matný plast, na ktorom sa nechytajú otlačky prstov, ani prach a nie je také ľahké ho poškriabať. Bravo, potlesk, toto je krok vpred, ktorý si málokto uvedomuje, ale je to výrazný posun k použiteľnosti modelu aj na roky dopredu, nie iba na tú prezentačnú fotku, na ktorej by pred použitím grafických editorov bolo stále vidno zrnká prachu.

Prvý rozdiel možno nepostrehnete, ale druhý určite áno. V základnej výbave pre Enyaq bude aj väčší displej. Bude mať uhlopriečku 13 palcov a najnovší systém schopný nielen zrkadliť mobilné platformy, ale schopný aj počítať poriadne trasu s využitím zostatkových hodnôt nabitia batérie. No a pod displejom bude podsvietený pás nastavovacích prvkov. Sú to síce malé zmeny, ale k výrazne lepšiemu celku.

Ak by som pokračoval, tak by som svoju pozornosť zameral na volant. Logo automobilky, okrídlený šíp, je minulosťou aj tu. Škoda použila taktiež nápis, keby sa náhodou niekto nevyznal v logách. A keby je náhodou niekto tak tupý, že zabudol v čom sedí. Taký požičovňový štýl budúcnosti prichádza aj sem.

Inak interiér ostáva praktický so sklápateľnými zadnými sedadlami, s množstvom Simply Clever riešení, ale aj s masívnym batožinovým priestorom. V ponuke bude nielen SUV, ale aj SUV kupé. Kým SUV bude mať objem batožinového priestoru 585 litrov, SUV kupé s menej praktickou zrezanou zadnou častou si musí vystačiť s objemom 570 litrov. To je samozrejme pred sklopením zadných sedadiel.

Na začiatok tri pohony

Ak si náhodou pamätáte štýl ponuky modelu Enyaq doposiaľ, tak viete, že v cenníku boli verzie Enyaq 50, Enyaq 60, Enyaq 85, Enyaq 85x a Enyaq RS. Modernizovaný Enyaq ale začne s niečím úplne iným. Iba so strednou trojicou všetkých pohonných sústav.

Základným schodíkom na týchto schodoch bude Enyaq 60, ktorý bude mať batériu s kapacitou 63 kWh, ale tie nevyužijete. Využijete iba 59 kWh. Späť ich môžete nabiť výkonom až 165 kW jednosmerného prúdu a 11 kW striedavého prúdu. Práve najvyšší výkon je celkom paradoxom, lebo je vyšší ako v prípade vyššie pozicovaného prevedenia.

Výkon základnej verzie sa dostane na 150 kW/204 k a to znamená, že na stovke bude toto ťažké žihadlo za 8,1 s. Dôležitejší bude dojazd. Ten sa má vyštverať až na 434 km, z čoho bude realita, predpokladám, tak 300 a viac. V prípade rozumnej teplotnej charakteristiky zovňajšku, samozrejme. Ak nebudete musieť príliš kúriť. Ak budete musieť príliš kúriť, tak si nezabudnite priplatiť za tepelné čerpadlo, ktoré Enyaq, ako každé iné vozidlo na platforme MEB, nemá v základnej výbave. V základnej výbave ale bude pohon zadnej nápravy.

Zlatú strednú cestu bude znova predstavovať Enyaq s poháňanou zadnou nápravou. Bude mať označenie nejak 85 a prinesie batériu s kapacitou 82 kWh celkovo, čiže 77 kWh využiteľne. Práve tu prichádza paradox, že túto batériu môžete nabíjať maximálnym výkonom 135 kW. Jednosmerného prúdu, samozrejme, striedavý má hodnoty omnoho nižšie. Toto prevedenie má prejsť na plné nabitie až 581 km, pričom elektrický motor dosahuje výkon slušných 210 kW/286 k, ktoré dokážu vozidlo katapultovať na stovku za 6,7 s. Chápem, slovo katapultovať je asi trochu príliš ambiciózne, ale už aj tak je to rozumná hodnota. Maximálna rýchlosť je oproti základnému prevedeniu posunutá zo 160 km/h na 180 km/h.

No a úplný vrchol môže byť iba jeden. Tým je zatiaľ Enyaq 85x, ktorý má rovnaký výkon ako Enyaq 85 s pohonom zadnej nápravy, ale pridáva druhý elektrický motor na nápravu prednú. Nič sa nemení na maximálnej rýchlosti, nič sa nemení ani na zrýchlení, mení sa iba dojazd. Ten je 548 km kvôli väčšej hmotnosti a zároveň druhému elektrickému motoru, ktorý si tiež vezme svoju porciu energie na prídel.

Môžeme teda len čakať, kedy automobilka Škoda predstaví aj Enyaq RS, prípadne sa znova vráti ku úplnému základu s malou baterkou. Tu však prichádza otázka, či to Škoda spraví, keďže so základnou batériou sa bude skôr predávať o niečo menší Elroq s veľmi ambicióznou cenou.

Ak po článku o modeli Enyaq uvažujete o elektrickom vozidle, určite si môžete pozrieť našu ponuku, z ktorej si vyberiete. Naši vyškolení experti vám dokážu pomôcť nielen s výberom, ale aj s financovaním, zárukou, či poistením.

Samuel Turanský

Maklér

Viac