To trvalo! Bugatti Tourbillon vymení quad-turbo W16 za atmo V16

Samuel Turanský

29.06.2024

Bugatti Chiron je vskutku dokonalé auto, ale iba do momentu, kedy sa objaví niečo ďalšie od známej automobilky. No a známa automobilka už nie je nemecká, či francúzska v nemeckých rukách, ale je francúzska v chorvátskych rukách. Mate Rimac kúpil Bugatti od Volkswagenu a predstavil svoj prvý samostatne vyvíjaný model Tourbillon.

Je postavený okolo karbónového monokoku a má dva špeciálne ľahkozliatinové hliníkové pomocné rámy vpredu a vzadu. Súčasťou monokoku je zjavne aj batéria, ktorá je štrukturálnym prvkom v tomto celku. Exkluzivita je zaručená a dýcha z auta už pri prvom pohľade.

Čo je Tourbillon?

Určite sa pýtate, čo znamená názov Tourbillon. Veď predchádzajúce modely automobilky, tie už pod vedením Volkswagenu, sú predsa pomenované podľa svetoznámych pretekároch jazdiacich v modeloch Bugatti. Aj Veyron, aj Chiron boli predsa reálni ľudia. Lenže existoval František Tourbillon? Určite nie. Toto pomenovanie našlo svoje korene v 18. storočí vo Francúzsku, kedy v roku 1795 vytvorili nový štýl hodiniek, čo nie je ovplyvnený gravitačnou energiou. Ak tipujete, že sa volá Tourbillon, tak máte pravdu a používa sa doteraz. Je to akási rotujúca časť, niečo, čo by sa dalo nazvať gyroskopom, ale slúži úplne inému účelu. Hodinky sú vďaka tomu presnejšie a sú aj zaujímavejšie a omnoho drahšie, čo je aj prípad Bugatti s týmto menom.

Je lepší ako Chiron?

Ak by sme pozerali, či je auto lepšie len z hľadiska výkonu, tak nový Tourbillon je výrazne lepší ako Chiron. Ale to nie je všetko. Posunuli sa aj vizuálne vnemy. Veď nový Tourbillon má nielen prepracovanú aerodynamiku s otvárateľnými všetkými možnými výduchmi, náduchmi a všetkým okolo, ale má dizajn predchádzajúcej generácie dotiahnutý do úplnej dokonalosti. Ja si myslím, že tak to by vyzeral Chiron, keby ho dáte spraviť umelej inteligencii a poviete, že chcete najextrémnejšiu možnú verziu. Alebo v momente, kedy dáte dizajnérom voľné ruky bez zásadných reštrikcií.

Pritom stále vidno klasické detaily automobilky ako tvar prednej masky, či svetlá evolučne vychádzajúce ešte z Veyronu. Sú bližšie k Chironu, ale spoločnú tému určite vidno. Najmä vpredu. Celým autom sa, na vrchnej časti, tiahne jediná línia chrbátu vyjadrujúca pevnosť a štrukturálnu integritu. Tourbillon bude naživo absolútne neuveriteľný. Určite za to budú môcť aj koncovky výfuku, či zadné svetlá so zaujímavým tvarom a svietiacim nápisom Bugatti v strede.

Na tvorbe obutia Bugatti spolupracovalo s gumárskym gigantom Michelin a vyvinuli spolu špeciálnu verziu modelu Pilot Sport Cup 2. Tá dokáže zvládnuť nielen úplne uletené zrýchlenie, ale má byť dostatočná aj na jazdu maximálnou rýchlosťou.

Aká je najšialenejšia časť auta?

Ak si stále myslíte, že zvonka je nový model Bugatti Tourbillion extrémikom, tak vnútri to je ešte o poznanie šialenejšie. Niektoré spoločné črty ako podsvietený céčkový komponent od strechy po podlahu ostávajú rovnaké. Ale dnu sa dostávate cez krídlové dvere, ktoré môže Bugatti použiť vďaka tomu karbonovému monokoku a vynikajúcej pevnosti. Prečo sa otvára aj časť strechy? Aby ste dobre zmokli, ak jazdíte v daždi a následne otvoríte. Nie, to nie je ten dôvod. Dôvodom je, aby sa do auta lepšie nasadalo. Človek sa nemusí až tak veľmi krčiť, dôležité je, aby si potom nepricvikol hlavu.

A aj napriek šialeným dverám stále nie sme pritom, čo je na aute najbrutálnejšie. Najbrutálnejšia nie je ani stredová konzola s absenciou displeja, aspoň naoko. Displej sa predsa vysúva v prípade cúvacej kamery, alebo sa vysúva, ak používate mobilný telefón cez Apple CarPlay, alebo Android Auto. Vlastne Android Auto som si práve myslel, Mate Rimac povedal len niečo o Apple CarPlay.

Tým šokom v interiéri bude sústava kruhových inštrumentov pred vodičom. Je vyrobená z titánu a obsahuje tri samostatné sekcie. Tá vpravo hovorí o využitom výkone, v strede vidíte rýchlosť na ručičkovom ukazovateli a ručičkové ukazovanie otáčok. Spodnej časti však dominuje malý displej, keby náhodou neviete presne určiť, na zložitom kruhovom inštrumente, ako rýchlo idete. Plocha ukazuje aj zaradený prevodový stupeň.

Naľavo je už potom iba jeden kruh s tromi menšími, čiže niečo ako chronograf zobrazujúci stav paliva nabitie batérie a tiež teplotu motora. Tento dokonalý kúsok z titánu má vážiť asi ¾ kg. Dokonalý výhľad na tento inak celkom menej prehľadný inštrument zabezpečuje volant s pevným stredom a otáčaním iba venca. Ak sa pozriete na veniec samotný, tak ten je ďalším kusom kovu prichytený ku stĺpiku. Toto je kovoobrábačské porno.

Čo na to výkon?

Výkon celého auta je 1 325 kW (1 800 k). Ale nie iba z motora ako tomu bolo kedysi. Nové Bugatti Tourbillon poslalo motor W16 so 4 turbami do histórie. Aktuálne sa o pohon starajú 2 elektrické motory a hlavne motor V16 s atmosférickým plnením a maximálnymi otáčkami 9 500 za minútu. Nový motor je nielen ľahší, ale zároveň dosahuje, úplne samotný, výkon 736 kW/1 000 k.

V ríši parametrov to znamená maximálnu rýchlosť 445 km/h pri použití špeciálneho rýchlostného kľúča. Ak budete mať kľúčik obyčajný, tak sa dostanete maximálne na 380 km/h, ale dostanete sa tam už za 25 sekúnd. Za 10 sekúnd ste na trojstovke a za 5 sekúnd dosiahnete rýchlosť 200 km/h. Pneumatiky musia síce trpieť, ale na 100 km/h sa má nový model Tourbillon dostať už za 2 sekundy. A tomu ja hovorím šialené čísla. Veď som zažil maximálne to, čo bolo približne 3,5 sekundy na stovku a už vtedy môjmu spolujazdcovi odumierali nohy.

Koľko stojí, pane doktore?

Doktora Ferdinanda Piecha sme z rovnice vylúčili. Ale je tu iný doktor, alebo skôr pacient. Mate Rimac a jeho automobilka zastrešujúca Bugatti pýtajú za model 3,5 milióna eur, možno ešte o kúsok viac, ale je to asi jedno. Väčšina z áut už je určite rezervovaných a ak ho budete chcieť, tak sa nepozriete pod sumu 5 000 000 € v druhotnom predaji. Veď vznikne iba 250 kusov. Bude to úplný brutál nielen na pohľad, ale aj na jazdu.

Veď Bugatti Tourbillon bude vhodné aj do preplnených miest, kde treba jazdiť iba na elektrickú energiu a zároveň potom dokáže na diaľnici pokoriť všetkých. Myslím tu nemeckú diaľnicu, na našej by toto auto dosiahlo legálnu rýchlosť za 3 sekundy. Vezmime si to do perspektívy, väčšina áut jazdiacich po našich cestách nedokáže za 3 sekundy dosiahnuť ani len tretinovú rýchlosť.

Bugatti vám síce u nás ešte zatiaľ neponúkneme, ale môžete sa pozrieť na všetky autá, ktoré majú aspoň štvrtinu výkonu nového Tourbillion. To znamená, že majú viac ako 331 kW/450 k.