Toto je nové BMW X3, myslia to v Mníchove vážne?

Samuel Turanský

23.06.2024

Áno, toto je nové BMW X3, nie, BMW sa nezbláznilo a toto je sériovým modelom. Novinka je v kontraste s tvrdeniami, ktoré kedysi zazneli, konkrétne, že mainstreamové modely budú vždy vyzerať nenápadne a konzervatívne. Pritom práve BMW X3 je najpredávanejší model značky, ale tá buduje novú identitu, takže je to vlastne logické.

Nechápte ma úplne zle, nie som kritik, nová X3 bude určite úspešná, ale určite sa nájde aj veľa jej bývalých priaznivcov, ktorí preskočia ku konkurencii najmä kvôli šialeným tvarom. Veď evokujú niektoré nedávne koncepty.

Čo je zaujímavé na tvaroch novej X3?

Ak ste čakali obrovské ľadvinky na štýl BMW M3, prípadne absolútnu odchýlku od ostatných prevedení ako na novej sedmičke, prípadne na X7, tak máte smolu. BMW X3 je stále, aj napriek avantgardnosti, celkom konzervatívnym autom. Tieto kritizované prvky mať nemôže. Stále je tu zachovaný aspoň čiastočný prístup k tomu, že mainstreamové auta nemôžu byť úplne šialené, ale jednotlivé detaily hovoria niečo iné.

BMW X3 akoby zdieľalo design s novým BMW radu 5 a predné svetlá majú veľmi podobný profil. Porovnateľná je aj maska chladiča, pričom môže byť aj podsvietená. Podsvietenie v prípade BMW znamená líniu lemujúcu prednú masku tenkým svetelným pásom. Za príplatok budú adaptívne LED svetlomety s maticovým prevedením jednotlivých prvkov a za ďalší príplatok môžete mať zase zatemnenie svetlometov.

Štandardom pre tento model budú 18-palcové zliatinové disky, ale príplatková výbava ponúkne až 21 palcov priemeru. Na výber bude z viacerých možností vzhľadu. Okrem základného môžete mať už tradične aj M balík s upravenými nárazníkmi a reálnymi koncovkami výfuku pre niektoré verzie. Zadné svetlá dostali prevedenie, čo skôr pripomína evolúciu a budú mať svetelnú grafiku v tvare písmena T rozdeleného horizontálnou líniou smeroviek. Vlastne niečo podobné už má modernizované BMW X5. O zaujímavých farbách asi nemusím hovoriť, BMW pochopilo, že svet nie je len čiernobiely a ponúka aj reálne farebné odtiene.

Je aj interiér šialený?

Interiér sa spolieha na architektúru, s ktorou už prišlo zopár modelov. Znova je tu inšpirácia najnovšími prevedeniami BMW radu 7, ale aj BMW radu 5. V príplatkovej výbave bude možnosť špeciálneho prevedenia prístrojovej dosky pripomínajúceho pletené látky a na informovanie o všetkých veličinách poslúži širokouhlý sklený pás s dvomi displejmi s uhlopriečkou 12,3 palca pred vodičom a 14,9 palca v strede. Informačno-zábavný systém BMW Operation System 9 bude mať ovládanie nielen dotykom, ale necháva si aj ikonické ovládacie koliesko.

Na zjednodušenie ovládania bude nielen spomenuté koliesko, ale aj systém Quick Select, ktorý v operačnom systéme umožní ľahšiu orientáciu. Naživo (IRL) by to malo značiť, že zvolíte funkciu omnoho jednoduchšie. Na to by mali slúžiť widgety priamo v okolí mapy na domovskej obrazovke. V Mercedes sa to volá nulová vrstva, asi to bude niečo podobné.

BMW tvrdí, že interiér bude obsahovať omnoho viac recyklovaných materiálov a hlavne udržateľných materiálov ako kedykoľvek doteraz. BMW X3 bude použiteľné aj vzhľadom na budúcnosť a nároky na rozumné využívanie zdrojov. Veď napríklad čalúnenie s názvom EcoNeer je vyrobené z recyklovaných fľaší PET a je tiež súčasťou základnej výbavy. Nový prvok výbavy BMW Interaction Bar má formu svetelnej listy cez celú prístrojovú dosku až do dverových výplní a dokáže zobraziť varovania v inej forme ako len blikajúcou kontrolkou na displeji.

Ak by ste mali málo displejov, tak si viete priplatiť aj za head-up displej.

Aké veľké bude nové BMW X3?

Nové BMW X3 oproti predchodcovi narastie. Dĺžka sa zväčší o 34 milimetrov a celkovo bude 4 755 milimetrov. Šírka bude zase o 29 milimetrov väčšia a dostáva sa na vskutku masívnych 1 920 milimetrov . Naopak celková výška klesne o 25 milimetrov na 1 660 milimetrov. Je neskrývaným šokom, že rázvor ostáva na rovnakej hodnote 2 865 milimetrov.

Poďme sa pozrieť na batožinový priestor. Základné motory, tie spaľovacie, bez plug-in hybridu, budú mať batožinový priestor s objemom 570 litrov, prípadne, po sklopení zadných sedadiel až 1700 litrov. Pre prevedenie s plug-in hybridom, čiže veľkou batériou vzadu, bude veľkosť batožinového priestoru zmenšená na 460 až 1 600 litrov. Zaujímavé je, že pre niektoré verzie môže byť hmotnosť ťahaného prívesu až 2,5 tony.

Aké motory bude mať X3?

Pozrime sa najprv na to, čo môže byť zaujímavou kombináciou elektrickej energie a benzínu. Takými verziami bude napríklad BMW X3 30e xDrive, ktoré sa spolieha na dvojlitrový benzínový štvorvalec a elektrický motor integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky. Celkový výkon sa vymakal na 220 kW/299 k a krútiaci moment sa dostáva kompletne až na 450 Newton metrov. Toto prevedenie na stovke objaví za 6,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 140 km/h na elektrickú energiu a 215 km/h na spoluprácu oboch pohonov.

Nové BMW X3 30e xDrive bude mať batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh, ktorú môžete nabíjať výkonom až 11 kW. Vtedy by malo trvať 2:15 a malo by udeliť dojazd 81 až 90 km, čo je výrazný skok oproti predchádzajúcim verziám modelu. O nabití môžete sledovať informácie aj cez prepojenú aplikáciu.

Nemenej zaujímavé budú spaľovacie agregáty. Veď BMW X3 M50 xDrive bude mať stále šesťvalcový radový trojliter, patriaci do rodiny M performance. Bude ale využívať aj 48-voltový mild hybridný doplnok. Elektromotor bude znova zabudovaný v automatickej prevodovke s ôsmimi stupňami a bude mať výkon 13 kW/18 k. Krútiaci moment elektromotora samotného bude 200 Newton metrov a maximálny výkon celého vozidla je 293 kW/398 k a krútiaci moment sa dostáva na 580 Newton metrov. Aj to je dôvod, prečo zrýchli táto verzia na stovku za 4,6 sekundy a elektronický obmedzovač rýchlosti zasiahne pri hodnote 250 km/h.

Ďalším zaujímavým modelom bude BMW X3 20 xDrive. Ak hľadáte „i“ v označení, tak na to musíte rovno zabudnúť. BMW ho už kompletne vypustilo. Aj toto bude mild hybrid, ktorý beží v Millerovom cykle so skrátením časom otvorenia nasávacích ventilov. Výkon tejto verzie sa dostane na 153 kW/208 k a krútiaci moment sa dostane na 330 Newton metrov. Na stovke bude za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť bude znova 215 km/h. Lenže to nie je z motorovej palety rozhodne všetko. BMW nesmie zabudnúť ani na niečo, čo je dôležité pre Európu v takýchto autách. Áno, aj v X3 bude v ponuke naftový motor.

BMW X3 20d xDrive bude mať dvojliter s výkonom 145 kW/197 k a krútiaci moment dosiahne až 400 Newton metrov. Znova bude dostupný a prítomný aj hybridní doplnok s výkonom 8 kW/11 k. Táto verzia stovku zvládne za 7,7 sekundy. Rovnica s 215 km/h, ako maximom, platí aj tu. V roku 2025 pribudne ešte do ponuky aj radový šesťvalcový trojliter na nafty, aby to náhodou nebolo málo.

Jasné vlastnosti vozidla majú byť výrazne lepšie ako pri predchodcovi. Môže za to nižšia hmotnosť karosérie a zvýšená tuhosť, prípadne širší rozchod zadných kolies.

Ak chcete využiť možnosť kúpy staršej generácie, tej, čo bola ešte s normálnym vzhľadom, pozrite si našu ponuku!