Automobilka Ford spolupracuje s koncernom Volkswagen na viacerých poliach. Nie je to len pole úžitkových vozidiel, ale majú dobré vzťahy aj na poli elektrických áut. Nie, teraz nemám na mysli Mustang Mach-E, mám na mysli nový Explorer, od ktorého je odvodený nový model Capri. Pamätáte si to meno? Ak si ho nepamätáte, tak ste nepozerali žiadne seriály z osemdesiatych rokov z Británie. Tam ho mal každý. Dokonca popri Escorte sa určite mihol aj v populárnom seriáli Dempsey a Makepeaceová.
Nový Ford Capri je ale iný. Je elektrický, je väčší a je rozhodne dvakrát tak ťažký! Čo je na ňom zaujímavé a čo musíte vedieť? Skúsim odpovedať na zopár základných otázok, ktoré niekomu môžu ľahko napadnúť.
Asi nikomu nebude spôsobovať prekvapenie to, že Ford Capri bude vážiť veľa. Je to predsa elektromobil, ktoré nie sú určite ľahké. Každý má svoje kilá a má svoje kilá najmä vďaka potrebe pohybu. Potrebuje totiž veľkú batériu. Kým obyčajná nádrž váži pár kilogramov a s náplňou maximálne do stovky, v prípade ozaj veľkej nádrže, sústava v elektrickom aute môže mať kľudne aj necelú tonu. Hovorí sa dokonca, že každých 10 kWh váži približne 100 kg. Ale záleží aj od technológie batérie.
Takže toto auto má právo vážiť cez 2 tony. Rozdiel medzi tou ľahšou verziou a ťažšou, ktorá má prídavný elektrický motor, je približne 80 až 100 kg, podľa ďalšej výbavy. Hmotnosť ktorú auto dokáže odviezť je pritom viac ako 500 kg. Nový Ford Capri nie je ľahké auto. Ale ani nemôže byť, nemá prečo, veď je to elektromobil s veľkou batériou.
Všetci nadávajú na to isté. Na použitie mena Capri. A majú pravdu. Použitie mena Capri je podobné ako keď Ford použil meno Puma. Veď Capri boli až šesťvalcové mašiny s objemom motora až 2,8 litra a pohonom zadnej nápravy, ktoré vyžarovali grázlovstvo a trochu alternatívneho životného štýlu. V osemdesiatych rokoch to bol presne fúzatý chlap s peknou blondínou vedľa seba, alebo opačne pekná blondína s fúzatým chlapom vedľa seba, v ruke ciga a maximálny štýl. Teraz to môže byť maximálne vape a čakanie na nabíjačke. Časy sa menia, Ford Capri sa mení, Ford Puma sa zmenil a Mustang je aj ako v SUV Mach-E. Veru áno, sme v dobe, kedy už historický odkaz nemusí znamenať nič.
A naozaj neznamená nič ten historický odkaz? Vlastne znamená. Ford Capri si necháva niektoré štylistické prvky zo svojho predchádzajúceho prevedenia, z kupé. Predná maska je podobná a podobný je aj štýl prezentácie svetiel. Aj v zadnej časti Ford tiež našiel niekoľko paralel. Ford si uvedomuje, že niektoré veci sú nemenné a podobný ostáva aj tvar bočných okien. Akurát nové Capri už nie je kupé, ale päťdverový hatchback na štýl SUV so svetlou výškou okolo 15 cm.
To však nie je všetko, čo majú autá spoločné. Predchádzajúci Capri síce nemohol mať disky s priemerom 19, 20, ani 21 palcov, ale rozhodne mohol mať pohon zadnej nápravy. V minulosti bol pohon zadnej nápravy ako jediná alternatíva. Teraz je síce jedna z nich, ale v ponuke je aj štvorkolka.
Čo môžeme považovať za športové auto? Koľko má mať výkonu? Aký má mať pomer hmotnosti a výkonu? To je asi jedno, dôležitý je ten pocit za volantom. Veď niektoré ťažké autá pôsobia omnoho ľahšie a niektoré ľahké autá pôsobia príliš ťažko. Aké bude naladenie Capri ukáže čas, ale teraz je už jasné, že bude mať dostatok výkonu. Použije totiž najnovšiu technológiu MEB, ktorú má platforma k dispozícii.
A čo je tá nová technológia pre Ford Capri? Znamená to najnovší a najefektívnejší motor, ktorý s batériou s čistou kapacitou 77 kWh dokáže udeliť vozidlu dojazd až 627 km. Doplniť šťavu, teda vlastne dobiť po akomkoľvek vybití môžete výkonom až 135 kW, takže sa z 10 na 80 % dostanete za 28 minút. Ak budete nabíjať doma wall boxom, tak môžete využiť výkon až 11 kW. Celkový výkon auta je 210 kW/286 k a motor je umiestnený vzadu. Krútiaci moment sa dostal až na 545 Nm, čo je výrazný skok oproti predchádzajúcej výkonovej charakteristike koncernového motora. V reči dynamických parametrov je potrebné poznať zrýchlenie na rýchlosť 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 180 km/h.
Výkonnejšia možnosť, ktorá bude o niečo ťažšia, má totožnú maximálnu rýchlosť a totožné nabíjanie striedavým prúdom výkonom 11 kW. Ale ostatné atribúty sa menia. Celkový výkon skočí na 250 kW/340 k a to znamená, že ide o najvýkonnejšiu dvojmotorovú elektrickú technológiu v tejto platformy. Ford Capri AWD bude mať 545 Nm zo zadného motora a z predného bude mať ďalších 134 Nm. Znova sa môžeme pozrieť na zrýchlenie. Bude 5,3 sekundy na stovku.
Ford sa snaží, aby zaujal. Preto bude mať vpredu ešte odkladacie priestory s objemom 17 litrov a posuvný displej, ktorý optimalizuje uhol pohľadu. Nie ten pred vodičom, ale stredový. Má byť ideálny aj na dosiahnutie a využíva najnovšiu generáciu systému Sync 4. Za ním je odkladací priestor a na ňom môže byť aj zrkadlenie mobilných telefónov bezdrôtovo.
Lenže trh je neúprosný a platforma MEB dáva život mnohým ďalším modelom, ktoré majú podobné naladenie ako nový Ford Capri. Ak odhliadneme od toho aký má názov, tak môže smelo tvrdiť, že je sesterský modelom ku Volkswagenu ID.5, ku Škode Enyaq Coupe a aj ku Cupra Tavascan. Aj Audi má niečo podobné, má Audi Q4 e-tron Sportback. Lenže my vieme svoje. Najväčším konkurentom bude domáci Mustang March-E, lebo má tiež karosériu s podobným zameraním a preto ju môže mať ešte masívnejšiu. Lenže má aj vyššiu spotrebu a dojazdy sa k sebe približujú.
No a to nie je všetko, ako by povedal Horst Fuchs v Teleshoppingu. Peugeot predstavil novú generáciu modelu 3008, schopnú ukázať tiež elektrický pohon. No a niečo podobné by sme mohli hľadať aj v ponuke Renaultu. Ale model Scenic skôr konkuruje štandardnému prevedeniu karosérie s menom Explorer. Vidíte? Aj Explorer je konkurent!
Ak máte záujem o elektrické auto a tie nové sú pre vás príliš drahé, kľudne si pozrite našu ponuku elektrických vozidiel.